رساله توضيح المسائل 
آيت الله قربانعلى محقق كابلى "مدّ ظله العالى" نشانی اینترنتی
ناشر: دفتر معظم له 
تاريخ انتشار: تابستان 1379 ـ 1421 قمرى 
قطع و تعداد صفحات: رقعى/ 656 صفحه 
ليتوگرافى: اسماعيليان 
چاپخانه: اسماعيليان 
نوبت چاپ: چاپ هفتم 
تيراژ: 10000 جلد 
قيمت: ۱۲۰۰ تومان           منبع
 
س : 23 - موسيقى هزارگى كه با تار و تنبور و تنبك نواخته مي شود و مانند آن از سيماى جمهورى اسلامي هم بخش مي شود و اگر همين موسيقى هزارگى به صورت كنسرت برگزار شود چه حكمي دارد؟ 
ج : به طوركلى هر آوازى كه مطرب باشد و باعث طرب در انسان شود گوش دادن ، يادگرفتن و ياد دادن آن حرام است. 
س : 25 - آيا دليلى بر حرمت موسيقى هم وجود دارد؟ 
ج : بله ، دلايل فرا وانى بر حرمت موسيقي وجود دارد مانند اجماع و اتفاق علماء بر حرمت آن ، آيات ششم سوره لقمان و سوم سورة مؤمنون و روايات متعدده و معتبرة كه به ما رسيده است . 
س : 6 2 - آيا خواندن سرود و نواختن ارگ وگيتار و بخش موسيقى مانند موسيقى سريال امام على (ع) در اعياد ميلاد امامان (ع ) و يادوارة شهدا جايز است ؟ 
ج : در صورتى كه ((غنا)) صدق كند بر نوازنده ، برپا كننده و شنونده حرام 
س : 27 - شخصى5 فرزند دارد ودرحال حيات تمام اموال و املاك خود را به 6 حصه تقسيم مي كند. 5 حصه را به فرزندان خود مي دهد و يك حصه را براى خود باقى مي گذارد، بعد از مدتى سه فرزند از پدرجدا مي شوند و دو فرزند همراه پدر خود زندگى مي كنند و پدر حصه اى خود را به اين دو فرزند همراه خود هبه مي كند و يكى از اين دو فرزند حصه اى پدرش را بدون اذن پدر مي فروشد، و فعلا پدر و برادر به آن معامله رضايت ندارند، معاملة مذكور چه حكمي دارد؟ 
ج : معامله نسبت به سهمية برادرباطل است و سهمية بايع را اين برادركه شريك است مي تواند به عنوان حق شفعه بگيرد و قيمتش را بدهد. 
س : 28 - شخصى زمين زراعتى را مي خرد و قيمت آن را پرداخت مي كند و سند عرفى مي گيرد و بعد از مدتى شخص ديگرى مانع مي شود و به مشترى مي گويد من حق شفع دارم و زمين را زراعت مي كند. اين شخص فوت مي كند و فرزندى صغيرى از او مي ماند. فعلا زمين در اختياركسى است كه ادعاى شفع دارد و قيمت آن را مالك اصلى زمين گرفته است ، حكم چيست ؟ 
ج : اگر دو نفر دريك قطعه زمين شريك باشند و يكى از دو شريكي قبل از تقسيم حصه اى خود را بفروشد شريك ديگر حق شفعه دارد، و در صورت استفاده ازحق شفعه بايد پول مشترى را بدهد و زمين را متصرف شود و اگر بعد از تقسيم ، شريك حق خود را بفروشد ديگرى حق شفعه ندارد. 
س : 29 - تكليف نوجوانانى كه آغاز تكليف آنها است در مسأله تقليد چيست ؟ 
ج : واجب است از مجتهد جامع الشرايط تقليدكنند. 
س : 30 - درمساله بقاء برتقليد آيا رجوع به حي أعلم لازم است ؟ 
ج : اگر اعلم محرزباشد، بايد به وى رجوع كند و اگر محرز نباشد به يكى ازمراجع احياء مراجعه كند. 
س : 31 - آيا شركت درمجالس و محافل صوفيه درخانقاه يا جاى ديگر وگفتن اذكار و اوراد آنها جايز است ؟ 
ج : جايز نيست و علماء، عوام را از شركت در محافل آنها نهى كنند. 
س : 32 - آيا امر به معروف و نهى ازمنكر بر همه مكلفين واجب است يا بر قشر خاص از آنها؟ 
ج : هر مكلفى كه واجد شرايط امر به معروف و نهى از منكر باشد، بر او واجب كفايي است كه امر و نهى نمايد. ولى امر و نهى عملى متوقف است بر دستور مرجع و فقيه جامع الشرايط. 
س : 33 - آيا وجوب حجاب بر زن از ضروريات دين اسلام است يا نه ؟ 
ج : اصل وجوب حجاب از ضروريات دين مقدس اسلام است پس زنان مو و بدنشان را از نامحرم ستركنند و صورت اگر مهيج شهوت باشد نيز ستركنند. ولى ستركفين واجب نيست . 
س : 34 - پوشيدن جوراب بدن نما و لباسى كه ساتر تمام بدن نيست دركوچه و خيابان براى زن چه صورت دارد؟ 
ج : حرام است و همچنين است خارج شدن با آرايش در محضر اجانب . 
س : 35 - آيا پوشيدن چادر مشكى براى زن كراهت دارد؟ 
ج : كراهت ندارد. بهترين ساتر براى زنان چادر مشكى است . چادر بهتر مفاتن بدن را مي پوشاند، لهذا حجاب برتر است . 
س : 36 - خريد و فروش برخي از روزنامه ها و مجلاتى كه با استفاده از آزادى، برخى احكام اسلام را زير سوال برده و يا به مقدسات انقلاب اسلامي جسارت كرده و يا بى بند و بارى و فساد را ترويج مي كند چه صورت دارد؟ 
ج : طبع و نشر و خريد و فررش آنها جايز نيست وثمن آنها براى فروشنده سحت است . مؤمنين از خريدن آنها اجتناب كنند تا اعانت به اثم نكرده باشند. 
س : 37 - برخى از ذاگرين در مدايح اهل بيت عليهم السلام تعبيراتى دارند: (مستم ، مستم من ، على پرستم من . باداباد همچون مادرت زهرا ازهمه خوشگل تري)0 آيا چنين تعبيراتى صحيح است ؟ 
ج : هرتعبيرى كه مشعر بر غلو باشد يا موجب هتك حرمت باشد نبايد به كار برند، تعبيرات خوب فراوان است بايد از آنها استفاده كرد. 
س : 38 - ساختن مجسمه ذى روح و آموزش آن چه صورت دارد؟ 
ج : حرام است ، بلكه ازمطلق تصوير ذى روح بايد اجتناب نمود. 
س : 39 - ربا خوارى مطلقاًحرام است يا آنكه در بعضي موارد جايز است ؟ 
ج : ربا خوارى ازگناهان كبيره است و به هيچ وجهى از وجوه جايز نيست . 
س : 40 - چك مدت دار را كه سند بدهكارى كسى است ، آيا جايز است براى غير بدهكار به مبلغ كمتر نقد بفروشد يا نه؟ 
ج : جايز نيست چون مألش اين است كه برايم صد هزارنقد بدهيد و بعد از شش ماه مثلا صدو پنجاه هزار بگيريد و ربا قرضى در اينجا تحقق پيدا مي كند. 
س : 41 - غنا وموسيقى با هم فرق دارد يا نه ؟ آيا بعضى اقسام آن حلال مي باشد؟ 
ج : غنا و موسيقى كه با ترجيع صدا و مطرب باشد كه غالبا در مجالس عيش و نوش نواخته مي شود حرام است . نامگذارى آن به موسيقى موجب حليت نيست. 
س : 43 - آيا شركت در مجالس جشن و عروسى كه موسيقي و ترانه در آن نواخته مي شود جايز است ؟ 
ج : استماع آن مثل نواختن حرام است . 
س : 44 - خوانندگى زنان در مجالس زنانه (روضه يا مولودى) در حالى كه با بلندگو صداى آنها دركوچه و خيابان توسط نامحرمان شنيده مي شود و چه بسا موجب تحريك آنان مي شود، چه صورت دارد؟ 
ج : چون معرضيت براى ريبه و التذاذ دارد جايز نيست . 
س : 44 - برپا نمودن جشن تكليف با رقصيدن وكف زدن چه صورت دارد؟ 
ج : رقصيدن بنا بر احتياط واجب مطلقا حرام است . بايد جشن تكليف مشتمل بر تعليم نونهالان به اصول دين و فروع وتعليم مسائل طهارت و نجاست و وضو وغسل وتيمم باشد. 
س : 7 - آيا رقصيدن زن در ميان زنان و رقصيدن مرد در ميان مردان جايز است ؟ 
ج : احتياط واجب درترك رقصيدن است مطلقاً. 
س : 8 - كف زدن در جشن و سرور مواليد ائمه (ع ) چه حكمي دارد؟ 
ج : كف زدن حرام نيست . اگر چه گفتن تكبير افضل و ارجح است . 
س : 9 - كف زدن در مكان هاى مقدس و بيوت مراجع تقليد چه حكمي دارد؟ 
ج : حرام نيست . 
س : 10 - آيا ترويج كف زدن و تشويق كف زنان جايز است ؟ 
ج : حرام نيست . اما ترويج تكبير و صلوات بهتر است . 
س : 11 - برگزاركردن عروسى و مراسم مانند آن در مساجد و حسينيه ها چه حكمي دارد ؟ 
ج : اگر موجب توهين به مساجد و حسينيه ها نباشد، اشكالى ندارد. 
س : 12 - آيا رقص و آواز خواندن زن براى شوهرش در صورتى كه نامحرم نبيند و نشنود جايز است ؟ 
ج : بله ، مانعى ندارد. 
س : 13 - بازى نمودن مرد و زن اجنبى در نقش زن و شوهر در فيلم ها و تئاترها چه حكمي دارد؟ 
ج : اگر زن شوهر ندارد. مرد مي تواند او را به عقد خود درآورد و با هم بازى كنند. اما اگر شوهر دار، جايز نيست با مرد اجنبى درنقش همسر وى بازى كند.