گزارش نشست علمی صلح و سلوک معنوی خوشنویسان ایرانی

نشست علمي صلح و سلوك معنوي خوشنويسان ايراني

نشست علمی صلح و سلوک معنوی خوشنویسان ایرانی، روز یکشنبه 14 بهمن 1397 شمسی (ساعت 13-15) از سوی مرکز اسناد فرهنگی آسیا در سالنِ اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. سخنران این نشست دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی بود.

سخنران ابتدا به بیان نظریه ابن خلدون درباره خوشنویسی پرداخت. ابن خلدون خوشنویسی را پدیده‌ای شهری می‌داند و کمال آن را در کمال شهرنشینی ارزیابی می‌کند. دیدگاه مذکور از طریق بسامد وقایع مهم تاریخ خوشنویسی اسلامی قابل تبیینِ علمی است؛ زیرا همواره نقاط عطف تاریخ خوشنویسی در شهر‌های بزرگ خصوصاً پایتخت‌ها رخ داده است، مانند: بغداد؛ هرات؛ سمرقند؛ تبریز؛ اسلامبول؛ اصفهان؛ تهران و ... برخی از محققان مانند دکتر زکی محمد حسن در تحقیقات خود نشان داده‌اند که اسلام هر کجا که قابلیتی بود، هنرها را شکوفا کرد؛ ولی اگر قابلیت و استعداد نباشد، اتفاقی نمی‌افتد. مناطقی مانند سودان یا صحرای آفریقا که فاقد استعداد هنری از این جهت بودند و جایی در تاریخ خوشنویسی ندارند؛ اما شهرهای کویری ایران بهشت خوشنویسی هستند. اینکه ابن خلدون بیان می‌کند که نشانه زوال فرهنگی یک ملت، بدخط شدن کتاب‌ها و پراشتباه شدن آن‌هاست، اهمیت فرهنگی خوشنویسی را بیان می‌کند که پیش از او، در آثار ابن ندیم و ابن قتیبه نیز دیده می‌شود. علاوه بر آن، خوشنویسی برای دوام خود، نیازمند سند تعلیم شجره آموزشی است و این امر تنها در سایه صلح و امنیت حاصل می‌شود و این مطلب نیز از طریق بسامد تاریخی تحولات قابل تبیین علمی است. حلقه‌های آموزش خوشنویسی مانند حلقه‌های آموزشی که از میرزا رضای کلهر تا به امروز شکل‌گرفته‌اند، در سایه استقرار و ثبات نسبی جامعه امکان تداوم‌یافته است، اگرچه در مقاطعی یاری شده و یا ضعیف شده باشد. علاوه بر این‌ها مرحوم استاد دکتر سید جعفر شهیدی در تحلیل ورود به اسلام به نقش سازنده هنر در گسترش اسلام اشاره دارد که در تقابل با جهت‌گیری شمشیر پادشاهان بوده است.

سپس دکتر صداقت به بیان برخی از مؤلفه‌های سلوک معنوی خوشنویسان پرداخت که در همه دوره‌های تاریخی خوشنویسی ایرانی از عصر تیموری و صفوی تا قاجاریه صادق است. اول آنکه در رساله‌هایی مانند ت‍ح‍ف‍ه‌ ال‍م‍ح‍ب‍ی‍ن‌ تألیف ی‍ع‍ق‍وب‌ س‍راج‌ ش‍ی‍رازی؛ صراط السطور تألیف سلطانعلی مشهدی؛ آداب‌المشق تألیف بابا شاه اصفهانی؛ گلستان هنر تألیف قاضی احمد منشی قمی و نظایر آن‌ها، خوشنویسی منوط به تربیت هم دست؛ و هم قلب انسان شده است. دوم آنکه بر اساس همینگونه تربیت، دو اصطلاح مهم در خوشنویسی شکل گرفت که یکی شأن و دیگری صفاست. شأن ناظر به ملکه خوشنویسی؛ یعنی دست خوشنویس و صفا ناظر به سلوک معنوی اجتماعی خوشنویس، یعنی قلبِ اوست. عالی‌ترین درجه خوشنویس داشتن شأن و صفاست. افرادی هستند که شأن دارند ولی صفا ندارند. صفای خوشنویس در داد و دهش هنری او در روابط اجتماعی و انسانی او؛ در خیرخواهی او برای دیگران تجلی می‌یابد. افرادی چون میرزا غلامرضا خوشنویس اصفهانی و یا میرزا رضا کلهر و یا سید حسن میرخانی هم شأن داشتند و هم صفا. اینگونه بزرگان هرگز نگران قیمت آثارشان در حراجی‌ها نیستند، بلکه نگران شاگردانشان هستند. این دلسوزی عجیب، صفای ایشان را می‌رساند و این صفا خود از مظاهر صلح است که از فرهنگ تکفیر و تنفر جدا می‌شود.

سپس به مفهومِ ذوق با توجه به نظر جلال‌الدین سیوطی در رساله‌ای که در باب ذوق سلیم نگاشته است و نیز مبحث خوشنویسانِ دروغین که در تذکره خوشنویسان میرزای سنگلاخ خراسانی نگاشته است، اشاره شد و پیرامون رابطه ذوق و فضیلت سخن به میان آمد و مثال‌هایی از نَفَس قُدسی و اخلاقی مَلَکی پاره‌ای از خوشنویسان و کاتبان قرآن، نظیر استاد میر منشی حسین قمی و استاد میرزا محمدعلی خوشنویس اصفهانی بیان شد. بازتاب این موضوع در تذکره‌های خوشنویسان چنان است که می‌توان گفت شناخت ایرانیان از کاتبان قرآن و خوشنویسان برجسته، شناختی اخلاقی است. گویی کمال خوشنویسی در کمال اخلاقی خوشنویس متجلی است. در ادامه ضمن بیان نکاتی درباره آموزش خوشنویسی در عصر قاجاریه، به مبانی اخلاقی انتخاب خط نسخ به‌عنوان پایة آموزش خوشنویسی اشاره شد و درباره مجالس درس خوشنویسان مثال‌هایی ارائه شد.

بحث پایانی نشست گریزی کوتاه به احادیث شریف درباره کتابت و خوشنویسی بود که از منابع مهم و الهام‌بخش در سلوک معنوی خوشنویسان بوده است و حتی می‌توان بر پایة آن بخشی از تاریخِ تحول علمی در جهان اسلام را تبیین کرد. از دید برخی از محققان مانند استاد محمد طاهر الکردی احادیث نبوی(ص) در باب خوشنویسی از معجزات پیامبر اکرم (ص) به شمار می‌روند. به‌تدریج شیوه‌های آموزش در جهان اسلام رشد کرد و صنف وراقان ظاهر شدند که از دوره‌ای پسوند نام ایشان در رجال اسناد احادیث بسیار دیده می‌شود. کم‌کم با ظهور بازارهای وراقان که به صنعت کاغذ، صحافی، جلدسازی و خط می‌پرداختند، بغداد مهد علم و هنر شد. ابن مقله که از بزرگان خوشنویس عصر خود بود، کاتبان را به چند دسته تقسیم کرده است و از زمرة آن‌ها کاتب خطِ را وراق می‌نامند. بسیاری از وراقان دانشمندان عصر خود بودند و اسامی بسیاری از آنان در کتاب الفهرست ابن ندیم موجود است. خود ابن ندیم برخاسته از بازارهای وراقان بود. در قرون سوم و چهارم نیز آثاری مانند کتاب ادب الکاتب ابن قتیبه و ادب الکتاب صولی نگاشته شده است که بخش‌هایی از آن به‌ضرورت صفای نفس کاتب در کنار ارتقای علمی او تأکید شده است. ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که ابن مقله و بنا به روایتی ابن بوّاب ریشه ایرانی داشته‌اند و برخی از استادان یاقوت مستعصمی و بسیاری از شاگردان او ایرانی بوده‌اند.

جلسه با بخش پرسش و پاسخ و دیدگاه‌های حضار گرامی به پایان رسید. 

پرهیز از تقلیل قومی فرقه‌ایِ شعارها، از عوامل اصلی موفقیت انقلاب مقابل وهابیت و تکفیر است

انتشار در خبرگزاری شبستان 22 / 11 / 1397


خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: «انقلاب اسلامی ایران با از میان بردن قابلیت پذیرش استعمار و استبداد در جامعه ایرانی، به پیروزی رسید. همین امر طرح مسئله‌ای مشابه برای ملت‌های اسلامی ایجاد می‌کرد. امروزه هدف اصلی افرادی چون ترامپ و مایک پمپئو از فشارهای اقتصادی به ایران، در چارچوب عملیات روانی بزرگ‌تری برای بازگرداندن قابلیت پذیرش استعمار در میان ملل اسلامی خصوصاً ایرانیان است. استعمارگران زمانی قادر به سلطه می‌شوند که قابلیت سلطه خود را از طُرُق مختلفی، خصوصاً گروه‌های مرجع ایجاد کنند؛ یعنی بتوانند معیار قضاوت‌ها و ارزیابی‌های یک جامعه را تغییر دهند.»

این جملات بخش هایی از مباحث «کامیار صداقت ثمر حسینی»، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره نقش انقلاب اسلامی در ایجاد وحدت میان مذاهب اسلامی است، در ادامه بخش کامل گفت وگوی شبستان با این اندیشمند تقدیم حضورتان می شود:


با توجه به پژوهش های متعددی که در حوزه فرق اسلامی داشتید، نخستین سوال ما از شما این است که به نظرتان انقلاب اسلامی، چه قدر توانست با رویکردهای افراطی نظیر آنچه که در جریان فرقه ضاله وهابیت و جریان های نظیر داعش  شاهد بودیم، مبارزه کند؟

انقلاب اسلامی ایران، در دوران موسوم به جنگ سرد، با شعار اسلام به پیروزی رسید و اذهان مسلمانان را به‌مثابه الگویی نه شرقی و نه غربی، جلبِ خود کرد. این امر با منافع شوروی و آمریکا؛ و عواملِ وابسته‌ای چون حزب بعث عراق و یا آل سعود در تضاد بود؛ لذا دشمنان وحدت اسلامی فعالیت‌های تفرقه‌انگیز خود را در امور مذهبی و نژادی تشدید کردند که گاهی در قالب تحریکات قومی و اقداماتِ گروهک‌های تروریستی در داخل کشور، گاهی به شکل تهاجم نظامی به کشور، گاهی در قالب فعالیت‌های رسانه‌ای و انتشاراتی وسیع با رویکردِ تکفیر شیعیان امامیه و گاهی نیز در قالبِ فعالیت‌های وسیع جریان های تروریستی مسلح در منطقه پیرامونی کشورمان، مانند القاعده و داعش و نظایر آن نمایان شده است.

یکی از دلایل موفقیتِ انقلابیون ایران در انتقال پیام‌های انقلاب اسلامی، پرهیز از تقلیل شعارهای اصلی انقلاب به شعارهایی قومی، فرقه‌ای و یا نژادی بود؛ لذا عجیب نیست که دوستان انقلاب در جهان اسلام، مدافع تقریب مذاهب اسلامی؛ و دشمنانِ انقلاب، دشمنان تقریب مذاهب و وحدتِ مسلمانان هستند.

انقلاب اسلامی ایران با از میان بردن قابلیت پذیرش استعمار و استبداد در جامعه ایرانی، به پیروزی رسید. همین امر طرح مسئله‌ای مشابه برای ملت‌های اسلامی ایجاد می‌کرد. امروزه هدف اصلی افرادی چون ترامپ و مایک پمپئو از فشارهای اقتصادی به ایران، در چارچوب عملیات روانی بزرگ‌تری برای بازگرداندن قابلیت پذیرش استعمار در میان ملل اسلامی خصوصاً ایرانیان است.

استعمارگران زمانی قادر به سلطه می‌شوند که قابلیت سلطه خود را از طُرُق مختلفی، خصوصاً گروه‌های مرجع ایجاد کنند؛ یعنی بتوانند معیار قضاوت‌ها و ارزیابی‌های یک جامعه را تغییر دهند. این‌گونه فعالیت‌های خصمانه و همه‌جانبه علیه انقلاب اسلامی نشان می‌دهند که حضور ایران در منطقه و جهان اسلام خصوصاً در میان ملت‌ها و در کانون مقاومت اسلامی موفق بوده است.

رویکرد انقلاب در مواجهه با اندیشه های متفاوت چگونه بوده است که امروز بعد از گذشت چهار دهه همچنان پابرجا مانده و در عین حال می تواند همزیستی مسالمت آمیزی را میان اقوام مختلف پدید آورد؟

انقلاب اسلامی ایران در دوره‌ شکوفایی اندیشه اسلامی در جامعه شیعی به پیروزی رسید و تداومِ آن نیز در گرو رونق چنین اندیشه‌ای بوده و خواهد بود؛ برای مثال، در دورانِ منتهی به انقلاب اسلامی، علّامه عبدالحسین امینی کتاب عظیم الغدیر را با محوریت ولایتِ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نگاشت که تحولی عمیق در تحقیقات معاصر درباره حدیث شریف غدیر و به طور کلی در تحقیقاتِ تاریخ اسلام بود. آیت‌الله سیّد عبدالعزیز محقق طباطبایی و آیت‌الله سید مرتضی عسکری از دیگر شخصیت‌های علمی تأثیرگذار بودند که تألیفاتشان سطح گفتگوهای علمی بین مذاهب اسلامی را ارتقا بخشید.

همچنین با حمایت آیت‌الله‌العظمی «سیّد حسین بروجردی»، جمعی از علمای تقریبی گرد هم آمدند و از دارالتقریب قاهره حمایت کردند. جالب توجه است که اغلب روحانیان انقلابی، از پیروان تقریب مذاهب اسلامی در چارچوب نظر شریف مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی بوده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران با شکوفایی مطالعات قرآنی نیز همراه بود. علّامه سیّد محمدحسین طباطبایی جریان عظیمی در تفسیر قرآن پدید آورد و علاوه بر تألیف کتابِ المیزان فی تفسیر القرآن، ده‌ها مفسر قرآن را تربیت کرد. در کنار جریان فکری علّامه طباطبایی، آیت‌الله حاج شیخ «محمدهادی معرفت» نیز با تدریس و تألیف کتاب التمهید فی علوم القرآن، مکتب فکری نوینی در علوم قرآنی ایجاد کرد. در برخورد علمی با شبهات و اندیشه‌های ناسالم، شخصیت‌هایی نظیر آیات علّامه طباطبایی؛ شهید سیّد محمدباقر صدر؛ شهید مرتضی مطهری؛ شهید بهشتی، علّامه محمدتقی جعفری و ... ظاهر شدند که اهمیت کار آنان صرفاً نقد نظریات غرب‌گرایان نبود، بلکه پیش از آنکه درصدد ردّ مثلاً عقاید مارکسیسم باشند، درصدد تبیین اندیشه اسلامی بودند؛ یعنی آنان نگاهی تأسیسی داشتند، نه آنکه صرفاً واکنشی به شبهات نشان داده باشند؛ چنانکه در کنار رد مارکسیم به ارائه طرح‌های خلاقانه اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی مبادرت کردند.

همچنین دوران انقلاب اسلامی ایران، دوران حضور نسل اوّل شاگردان مکتب آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ «عبدالکریم حائری یزدی» است؛ نظیر آیات عظام «سیّد محمدرضا گلپایگانی»، «سیّد شهاب‌الدین مرعشی نجفی»، حاج میرزا «خلیل کمره‌ای» و ... و دوران شاگردان مکتب فقهی مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیّد حسین بروجردی و دوران شاگردان مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی که درمجموع یکی از موفق‌ترین دوره‌ها در تدریس و تألیف اصول و فقه امامیه را رقم زدند. حضرت امام خمینی در چنین فضایی علمی چونان خورشیدی تابان درخشیدند و انقلاب اسلامی ایران را هدایت کردند و این نشان از عظمت مقام علمی و معنوی ایشان دارد. بدیهی است که ارائه اسامی همه علما در اینجا مقدور نیست و آنچه بیان شد صرفاً تعدادی از ایشان بودند. رحمت خدا بر همه آن عالمان وارسته باد!

موفقیت علمی شیعیان در برابر وهابیان، حاصل چنین رونقی در تألیف و تدریس بوده است و تداوم این موفقیت در گروِ تداوم چنین مرجعیت علمی است. علمای امامیه همواره میان سوء نیّت با سوء تشخیص فرق گذاشته و روش برخورد علمی و عملی با هریک را به اقتضای آن مطرح کرده‌اند و این امر بر پویایی آثار ایشان می‌افزود.

اینک در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران، همان‌طور که باید نقاط درخشان تجربه چهل‌ساله انقلاب اسلامی را دید، از نقاط ضعف آن نیز باید درس گرفت و با توجه به هشدارهای استادان وارسته‌ و دانشمند کشور، از تکرار اشتباهات خودداری کرد. مثلاً تب‌وتاب مدرک‌گرایی، تب و تاب مقاله سازی بنام مقالاتِ علمی – پژوهشی؛ و خریدوفروش نامشروعِ کتاب و پایان‌نامه و ... مهم‌ترین مشکلاتی است که موجب می‌شود تا اندیشه‌های ناسالم امکان ماندگاری بیابند.

علاوه بر جمهوری اسلامی دیگر کشورهای مسلمان باید چه رویکردی داشته باشند تا بتوان در منطقه از غلبه جریان های افراطی تکفیری جلوگیری کرد؟

از میان موارد متنوعی که در این زمینه قابل طرح است، آنچه به‌عنوان یک ضرورت و نیاز مبرم به انقلاب اسلامی ایران احساس می‌شود، و طبعاً شامل سایر ملت‌های اسلامی نیز می‌شود، ضرورت توجه به تقویتِ حق‌طلبی و عدالت‌خواهی از طریق کردار و نه صرفاً گفتار است. بزرگ‌ترین جهاد با جریان‌های افراطی و تکفیری در منطقه آن است که همگی، خصوصاً مسئولان کشور با کردارشان الگوی عملی مسلمانان باشند؛ یعنی باید قاطعانه با انواع فساد در جامعه مبارزه کرد و اقتصاد و بانکداری را به مسیر سالم خود بازگرداند.

رونق کار جریان های افراطی و تکفیری در برخی کم‌کاری‌های ماست. اینکه پرونده‌های فساد بانکی کشور و اخبار ناخوشایند آن در سال‌های اخیر، در وب‌گاه‌ها و منابع خبری وهابیان بازتاب بسیاری دارد، حاکی از کوششی است که آنان برای انصراف مسلمانان از پیام انقلاب اسلامی می‌کنند.

در نقطه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران باید به فکر آینده و چهل سال بعدی بود. نقاط قوّت و ضعف خود را شناخت و از آن درس گرفت. مرحوم استاد سید جعفر شهیدی، انقلاب اسلامی ایران را پیچی از تاریخ می‌دانست که با نام اسلام گره‌خورده است. آتش افروخته‌ای است که باید جویندگان الله را در کنار خود گرم نگاه دارد و طبعاً مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. معیار صدقِ گفتار ما، «کردار» ماست که سند قضاوت آیندگان در طول تاریخ خواهد بود؛ لذا باید راه عالمان بزرگ دین و شهیدان عزیز انقلاب اسلامی را با کردار و نه اکتفا به شعار دنبال کرد. پایان پیام/248

كتاب هايي در معرفی مقام شامخ و سخنان تابناک حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س)

 

در سایت تبیان منتشر شده است: 19 / 11 / 1397

بازنشر در پایگاه خبری تحلیلی حرا              بازنشر در راسخون

 

پیشنهادهای خواندنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛

کتاب‌های ارزشمند بسیاری در معرفی مقام شامخ و سخنان تابناک حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) نگاشته شده‌اند که معطر به عطر حبّ اهل‌بیت نبی(ص) مصطفی‌اند و انتخاب گُلی از چنان گلزاری معطر سخت دشوار است.

  دهه فاطمیه اگرچه فرصت مهمی است که شیعیان در آن به برپایی شکوهمند عزای دختر پیامبر می‌پردازند، اما بی شک فرصت مغتنمی است که به جهت غلبه فضای معنوی و آمادگی روحی برای شناخت بیشتر حضرت فاطمه الزهرا(س) به مطالعه پیرامون زندگی و شخصیت آن بانوی بزرگوار بپردازیم. دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی، عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که آثار و تالیفات بسیاری در حوزه شیعه‌شناسی به رشته تحریر درآورده، طی یادداشتی، چند کتاب برای مطالعه در ایام فاطمیه به مخاطبین «تبیان» معرفی می‌کند. در ادامه متن این یادداشت را از نظر می‌گذرانید.


کتاب‌های ارزشمند بسیاری در معرفی مقام شامخ و سخنان تابناک حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) نگاشته شده‌اند که معطر به عطر حبّ اهل‌بیت نبی(ص) هستند و انتخاب گُلی از چنان گلزاری معطر سخت دشوار است؛ بااین‌حال، بنابر ضرورت امر و محدودیت فضا، یادداشت کنونی به معرفی کوتاه سه کتاب در این باب اختصاص دارد که هر یک به سبک و سیاق خاص خود به رشته تحریر درآمده‌اند.
 

1. کتاب «فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، ام‌ابیها»

کتاب فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، شامل مجموعه گفتارهای علّامه حاج شیخ عبدالحسین امینی نجفی قدس سره (متوفی 1390ق)، صاحب کتاب ارزنده «الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب» است که توسط مرحوم حبیب‌الله چایچیان (متوفی 1396 شمسی) که از شاعران و مرثیه‌سرایان بزرگ معاصر بود و به حسان تخلص می‌کرد، گردآوری‌شده است. کتاب مذکور شامل دو بخش است:
بخش اول به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها از دیدگاه قرآن می‌پردازد.
بخش دوم به بررسی آن حضرت از دیدگاه روایات اختصاص دارد و به بررسی احادیثی که در مناقب و فضائل آن حضرت واردشده است، پرداخته.
در بخش اوّل، علّامه امینی، نکته‌هایی ناب و علمی درباره حضرت فاطمه زهرا (س) از هفت آیه شریفه (آیه 33 سوره احزاب؛ آیه 55 سوره آل‌عمران؛ آیه 37 سوره بقره؛ آیه 124 سوره بقره؛ آیه 23 سوره شوری؛ آیات 8 و 9 سوره دهر؛ و آیه 73 سوره احزاب) استخراج کرده است که خواننده، با مطالعه آن بیشتر متوجه عظمتِ مقام والای آن حضرت می‌شود.
در بخش دوّم؛ یعنی بخش روایات نیز علّامه امینی به صورتی مستدل، به چهل منقبت آن حضرت اشاره‌کرده است که در جای خود بسیار جالب‌توجه است.
انتشار کتاب مذکور داستانی لطیف دارد. ماجرا از این‌ قرار است که مرحوم علّامه امینی به اصرار یکی از محبان اهل‌بیت (ع) بنام حاج کریم رومینا (دستمالچی) سخنانی درباره حضرت صدیق زهرا (س) ایراد فرمود که در مجموعه نوارهایی ضبط شد. آنگاه مرحوم حبیب‌الله چایچیان مأمور پیاده کردن نوارها شد. مرحوم چایچیان خود در مقدمه کتاب می‌نویسد: «شبی در یک رؤیای صادقه علّامه امینی را دیدم که بر فراز تختی نشسته است و جمعی از علاقه‌مندان و عاشقان مقام والای حضرت زهرا سلام‌الله علیها بر گرد او ازدحام نموده و بی‌تابانه درخواست انتشار آن فرمایشات را داشتند.» در آن رؤیا علّامه امینی با دست به‌سوی "حسان" اشاره کرد و فرمود: «حسان مأمور انجام این کار است.» دیدن این رؤیا کافی بود تا مرحوم چایچیان به‌سرعت عازم مشهد شود و با دسترسی به نوارهای مذکور، کتاب را از نوار پیاده سازد و آن را آماده انتشار کند.  اینک این کتاب، بالغ‌بر پانزده بار تجدید چاپ ‌شده است.


مشخصات کتاب:
«فاطمه الزهراء سلام‌الله علیها؛ ام‌ابیها»؛ گفتار علّامه امینی (به کوشش) حبیب چایچیان (حسان) تهران، امیرکبیر (چاپ پانزدهم)، سال 1392 شمسی. نشانی آن کتاب در کتابخانه ملی ایران چنین است:  http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/553271

 

  2. کتاب «ملکه اسلام»

کتاب ملکه اسلام تألیف آیت‌الله علّامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای قدس سره (متوفی 1405ق) است که به شرح خطبه فدکیه و خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) در جمعِ زنان مدینه اختصاص دارد. کتاب مذکور از شرح‌های تحقیقی و علمی است که درباره خطبه‌های حضرت فاطمه زهرا (س) نگاشته شده است و نویسنده آن، یکی از علمای بزرگ و شناخته‌شده معاصر است. لازم به ذکر است که این کتاب اوّل بار در سال 1327 شمسی منتشر شد و چاپ اخیرش (انتشارات دارالعرفان: 1393ش) با تقریظ استاد حاج شیخ حسین انصاریان همراه است.

همچنین در مقدمه چاپ مذکور، شرح تفصیلی از زندگی‌نامه حضرت فاطمه زهرا (س) از ولادت تا رحلت پیامبر اکرم (ص) دیده می‌شود.
مشخصات کتاب:
علّامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای (1393ش) «ملکه اسلام؛ شرح خطبه فدکیه و خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در جمعِ زنان مدینه»، قم، دار العرفان، 2 جلد. نشانی آن کتاب در کتابخانه ملی ایران چنین است: http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3370019

3. کتاب کوثر ولایت

یکی از کتاب‌های خوب درباره مقام والای حضرت فاطمه زهرا (س) که برای مخاطب عمومی‌تری نگاشته شده است، کتاب «کوثر ولایت» تألیف آقای عبدالرحیم موگهی است. کتاب مشتمل بر یک مقدمه و بیست فصل؛ و جمعاً شامل دویست حدیث (پنج اربعین) از احادیثی است که در شأن حضرت فاطمه زهرا (س) واردشده است. کتاب مذکور به ارائه موضوعی احادیثِ شریف بسنده کرده و از ارائه شرح و تفسیر آن‌ها خودداری کرده است.

نویسنده در مقدمه کتاب مذکور می‌نویسد: «تلاش ما بر این بوده است تا احادیثی فراهم آید که برای همگان قابل‌درک باشد؛ ولی تحلیل آن‌ها و برداشت بهتر و دریافت بیشتر از همین احادیث نیز – با رعایت شرایط آن – به عهده خوانندگان گذاشته‌شده است؛ با این‌ همه، ممکن است، راز برخی از احادیث برای ما تاکنون ناگشوده مانده باشد.» (ص 9 و 10)

کتاب از حیث موضوعی بسیار متنوع و جالب‌توجه بوده و شامل موارد زیر است: معرفت به فاطمه(س)؛ محبت به فاطمه(س)؛ اطاعت از فاطمه(س)؛ ولادت؛ اسامی و القاب و کنیه‌ها؛ فاطمه در کلامِ معصومین(ع)؛ خرسندی زهرا(س)؛ برترین بانوان؛ تسبیحات حضرت زهرا(س)؛ مصحف فاطمه(س)؛ دعا و نیایش؛ توسل به فاطمه زهرا(س)؛ سلام‌وصلوات بر زهرا(س)؛ نماز و زیارت زهرا(س)؛ فضایل و مناقب؛ ازدواج و پیوند زناشویی؛ مصائب؛ وصایا؛ شهادت؛ قیامت زهرا(س)

مشخصات کتاب:
عبدالرحیم موگهی (1360ش) «کوثر ولایت، پنج اربعین از احادیث معصومین (ع) پیرامون حضرت فاطمه زهرا(ع)» تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز چاپ و نشر. نشانی آن کتاب در کتابخانه ملی ایران چنین است:
  http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/552975

سخنرانی صلح و سلوک معنوی خوشنویسان ایرانی


اینجا را کلید کنید

مرکز اسناد فرهنگی آسیا برگزار می کند:

صلح و سلوک معنوی خوشنویسان ایرانی

سخنران:

دکتر کامیار صداقت ثمر حسینی

زمان: یکشنبه 14 بهمن 97

ساعت: 13 الی 15

سالن اندیشه

متن خبر در خبرگزاری شبستان

نیز ببینید:

http://www.shabestan.ir/detail/News/762772