مقدمه آیت‌الله سیّد هادی خسروشاهی بر کتاب در احوال و اندیشه‌های آیت‌الله کمره‌ای

اشاره:
اخیراً کتابی در احوال و اندیشه‌های آیت‌الله علامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای (قدس سره) بر اساس خاطرات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ناصرالدین کمره‌ای و تألیف دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی توسط نشر فرهنگ مشرق زمین و با همکاری مرکز اسناد فرهنگی آسیا – پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده است. گفتنی است این کتاب نخستین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی طلایه‌داران وحدت اسلامی می‌باشد.
استاد سید هادی خسروشاهی به درخواست مؤلف، مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته‌اند که در ادامه آن را نقل می‌کنیم:

این کتاب که به نوشته مؤلف محترم، چهارمین مجلد از مجموعه هفتادمین سالگرد تأسیس دارالتقریب و اولین گام در نگارش تاریخ شفاهی طلایه‌داران وحدت اسلامی است، به تبیین احوال و شخصیت و آثار اندیشه‌های بزرگ مرد عرصه‌های دین، علم، فلسفه و اخلاق، مرحوم آیت‌الله علامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای می‌پردازد و در اصل، تک نگار ماندگاری است که در خصوص یکی از بزرگ مردان عرصه فکر و قلم و بیان ایران، به تبیین و ایضاح‌هایی ارزشمند دست زده است.
اهمیت این کتاب از آن روست که تا امروز، غیر آنچه به کوشش فرزند آیت‌الله کمره‌ای، حجت الاسلام و المسلمین ناصرالدین کمره‌ای با عنوان «یادنامه» در اولین سالگرد ارتحال ایشان در سال 1363 منتشر کرد، کتاب مستقل دیگری درباره زندگی، شخصیت و آراء و اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای به قلم نیامده است و تا آنجا که حقیر اطلاع دارم، حق یکی از مردان بزرگ دین و دانش ایران در قرن اخیر نه تنها ادا نشده است، بلکه حق این است که بگوییم بر زمین مانده و مغفول افتاده است. در واقع، به یک اعتبار آیت‌الله کمره‌ای از گمنامان تاریخ معاصر است و با اینکه مردی بزرگ و عالمی ارزشمند و کم مانند بود، کار و تحقیق «مستقلی» پیرامون او صورت نگرفته است تا بتوان به آن اشاره و اشعار داشت. بی‌شک این نقصی از نقص‌های تاریخ نگاری معاصر ماست که با وجود نهادهای فراوان و مراکز و مؤسساتی گسترده و زیاد از حد، درباره بزرگ‌مردانی که دارای سوابق طولانی علمی و فکری بوده است و در حساس‌ترین برهه‌های تاریخ معاصر در شاخه دین و فقاهت حضور داشته و منشأ اثر بوده و جایگاه رفیعش در برخی از عرصه‌های تاریخ معاصر کاملاً غیر قابل انکار است، دفتری برای خواندن پدید نیامده باشد. خوشبختانه این نقیصه چشمگیر با تألیف این کتاب ارزشمند و تحقیقات مفید و به جایی که جناب آقای دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی انجام داده‌اند، برطرف شده و جای خوشحالی است که بحمدالله رساله‌ای مفید و قابل اعتنا درباره یکی از خدمتگزاران صادق و خالص و برجسته تشیع و ایران فراهم آمده است که امید است برای اهل تحقیق و پژوهشگران این عرصه‌ها مفید باشد و پاسخگوی سئوالات متعددی باشد که قاعدتاً در جای جای تاریخ معاصر وجود دارد و پاسخگویی به آن‌ها در رفع ابهام‌ها و برطرف شدن اشکال‌ها و از بین رفتن مجهول‌ها، لاجرم مؤثر خواهد افتاد.
من در سال‌های جوانی افتخار داشتم که با آثار عالم بزرگ آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای آشنا شوم و خود معظم له را هم از نزدیک بشناسم و جزو ارادتمندانش باشم. توفیق زیارت ایشان به دفعات نصیب این جانب شد که در پایان این مقدمه به آن اشاره خواهم کرد و خواهم گفت که چگونه در حضور آیت‌الله سید محمود طالقانی، توفیق یار می‌شد که آن عالم جلیل را در روزهای آمدن به تهران از نزدیک زیارت کنم و در منزل مرحوم حاج موسی ابریشمچی، مستمع گفتارها و بیانات ارزشمند آن دین‌شناس ارزنده باشم.
چه می‌توان گفت درباره عالمی که در تمام عمر، پیوسته در مرزهای تلاش و کوشش و اخلاص قدم زده است؟ چه می‌توان گفت درباره عالم عزیزی که جزو زبدگان طبقه اهل علم و تحقیق بود و از هیچ تلاشی برای شناساندن دین حق و اعلام پیام آن به اهلش و کنار زدن پرده‌های جهل و زدودن اختلافات تاریخی فروگذاری نکرد؟ تأمل در زندگی و آراء و اندیشه‌های آیت‌الله حاج میزا خلیل کمره‌ای، چهره عالم ارزشمند و زمان‌شناسی را در برابر ما قرار می‌دهد که از مصادیق «علمای ربانی» و «علمای عامل» است و در برابر او جز با زبان احترام نه چیزی می‌توان گفت، نه می‌توان چیزی نوشت.
با توجه به اینکه زندگی نامه مرحوم آیت‌الله کمره‌ای و سوانح حیات و خاطرات ایشان در این کتاب به صورت دقیق و مفصل ذکر شده است، قاعدتاً لازم نیست که بنده در این دیباچه وارد مسائلی از این دست شوم، جز تذکر به این نکته که آیت‌الله کمره‌ای را باید از نخستین چهره‌های برجسته حوزه علمیه قم در اوان تأسیس و شکل‌گیری و نضجش به شمار آورد، هم در ساحت طلبگی که با حضور دانش‌طلبانه‌اش در شکل گیری و تثبیت حوزه علمیه قم مؤثر افتاده است، هم در ساحت بسط و اشاعه علوم عقلی و فلسفه با مداومت بر دروس معقول که چندین سال مباحثه «اسفار اربعه» همگام با امام خمینی نشانگر آن است، هم در ساحت روشنگری‌های دینی با نوشتن کتاب‌ها و مقالات سودمند به گونه‌ای که از ایشان می‌توان با عنوان یکی از عالمان کثیر التألیف یاد کرد و هم در ساحت اندیشه وحدت اسلامی، با اقدامات عملی اش در این حوزه، با قلم و قدم‌هایی که در این عرصه به حرکت درآورد و نام خودش را بر بلندای این عرصه تعیین کننده ثبت و حک کرد.
تأمل در تلاش‌های بی‌پایان آن مرد الهی حکایت‌گر سلوک‌های سالکی است که برای رسیدن به قله‌های حقیقت از هیچ تلاشی باز نمی ایستد. به همین جهت او را پیوسته در حال حرکت می‌بینیم. از منزلی به منزلی و از موقفی به موقفی. بی‌جهت نیست که زمانی او را در خوانسار می‌بینیم که مجدانه به تحصیل مشغول است، زمانی دیگر او را در اراک می‌یابیم که همراه اعلام و بزرگانی چون امام خمینی حوزه علمی آن سامان را با حضورشان در گرد شمع وجودی آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی تثبیت می‌کنند و سپس او را در قم می‌یایبم که همراه با آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی تن به مهاجرت می‌دهند و نخستین سنگ بنای علمی حوزه علمیه قم را به نام خود ثبت می‌کنند. ادامه زندگی آن مرحوم، همچون بخش‌های نخستش مملو از شور و شوق و عشق و ایمان و حرکت و سیر و صعود است. اگر کسی در بخش‌های آغازین و پایانی زندگی آیت‌الله کمره‌ای تأمل کند، خواهد دید که او بسان «مجاهد فی سبیل الله» دمی نیاسوده است و پیوسته در حال جوش و خروش و حرکت و تکاپو بوده است و وجودش چونان شمعی پرفروغ منبع و معدنی از نور دیده می‌شود که مشتاقان و دوستداران دین و مکتب را سیراب می‌کرد.
به نظر اینجانب خاطرات آیت‌الله کمره‌ای خاطراتی بسیار ارزشمند و تعیین کننده است و آنچه آن مرحوم از روزگار جوانی خودش روایت می‌کند، ارزشی ویژه دارد. در این میان، آنچه آن عالم بزرگ از روزگار درس و تحصیل در نزد عالمان بزرگ نقل می‌کند، حالتی کاملاً منحصر به فرد دارد. حضور آیت‌الله فقید در جمع حلقه‌های نخست شاگردان شیخ عبدالکریم حائری ـ مؤسس حوزه علمیه قم ـ آن هم قبل از تأسیس حوزه علمیه قم و سپس حضورش در حوزه علمیه قم، این امکان ویژه را در اختیار او قرار داده است که اصلی ترین روایت‌ها را نه تنها از شیخ عبدالکریم حائری بلکه تمام عالمان آن عهد برای آیندگان ارائه کند. به همین خاطر، خاطرات آن فقید سعید از شکل‌گیری حوزه علمیه و سال‌های نخست درس و بحث فقه و فلسفه در این حوزه تناور، جزو معدود روایاتی است که شاید نتوان نمونه دومی برایش در نظر گرفت. همچنین شیفتگی او برای تحصیل در نزد عالمان بزرگ را می‌توان مورد مداقه قرار داد که باعث شکل‌گیری شخصیت او شده است و در ادامه همین ماجرا، دوستی او بین اعلام و اساطینی مانند امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و نامدارانی چون آیت‌الله حاج میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی گشته است که تا دهه‌ها ادامه داشت و از اتفاقات ویژه تاریخ معاصر است. شک نیست که هر چقدر درباره این بخش از قضایای تاریخ معاصر تأمل و تفکر و کاوش صورت بگیرد، جا دارد و حتما ثمرات تاریخی ویژه‌ای بر آن متفرع خواهد شد که اهل تاریخ اهمیت و خصوصیت آن را بیش از دیگران می‌دانند.
مؤلف محترم این کتاب، جناب آقای دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی، با به کار بستن شیوه‌ای تاریخ‌نگارانه و عملی توانسته است مراحل اصلی زندگی علمی و عملی آیت‌الله کمره‌ای را به صورت پی در پی و مسلسل و متعاقب روایت کند به گونه‌ای که خواننده با خواندن این کتاب می‌تواند اطمینان حاصل کند که از بخش‌های زندگی آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای مرحله به مرحله، اطلاع حاصل کرده و بخش عمده‌ای از زندگی او را شناخته است.
در حقیقت، با تلاش مؤلف در شناخت و شناسایی آیت‌الله کمره‌ای، اتفاق جالب و ارزشمندی روی داده است و پرده از وقایعی برداشته شده است که تا امروز کمتر کسی آن را یکجا در کنار هم قرار داده است. بررسی حوادث زندگی آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای و درنگ و تأمل در فرازها و فرودهای کارها و اقدامات او با ملاحظه روابطی که او با اشخاص و جریان‌ها داشته است و نیز روابطی که اشخاص و جریان‌های مختلف با او داشته اند، روایت صحیحی از تاریخ معاصر را در اختیار ما قرار می‌دهد که بر اهمیت آن با گذشت زمان افزوده شده است و ضرورت پژوهش در آن‌ها به مراتب بیشتر از گذشته شده است. به همین منوال، در این کتاب با بیان مسلسل‌وار حوادث و قضایا، مسائلی روشن می‌شود که هیچ بخش آن کم اهمیت نیست؛ نه نوع مواجهه شیخ محمدتقی بافقی با مقوله کشف حجاب رضاخانی بی‌اهمیت است، نه نوع مواجهه حاج شیخ عبدالکریم حائری آن گونه که آیت‌الله کمره‌ای گزارش می‌کند، بی‌اهمیت است و نه نوع مواجهه امام خمینی با این دو مواجهه بی‌اهمیت است، و نه نوع مواجهه‌ای که خود آیت‌الله کمره‌ای داشته است که موجب دستگیری و تبعیدش به تهران شده است. به همین ترتیب، مواجهه‌های بعدی آن فقید سعید را می‌توان در نظر گرفت که هر کدام دارای بهره‌ای از ریزبینی‌های تاریخی است و نمی توان از کنار آن‌ها به سادگی عبور کرد.

***
در بخشی از این کتاب روایتی به نقل از این جانب آمده است مبنی بر اینکه آیت‌الله سید محمود طالقانی، شخصیت بلندآوازه تاریخ دین و جهاد در ایران، در محضر آیت‌الله کمره‌ای تلمذ می‌کرده است. لازم می‌دانم در این نوشته، این مطلب را بیشتر شرح و بسط و غیر از آنچه بیان شده، شخصاً درباره آن سطوری چند بنگارم و به قلم بیاورم.
البته این موضوع صحت دارد و در محافل حوزوی هم از این قبیل رویدادهای پسندیده، بسیار است اما نکته‌ای که به آن اشاره نشده و من خود شاهد و ناظر آن بودم، جلسات تفسیری «نهج البلاغه» در صبح روزهای جمعه در منزل مرحوم حاج موسی ابریشمچی است که در خیابان عین الدوله تهران واقع بود.
مرحوم آقای حاج موسی ابریشمچی از اخیار بود. او جزو هیئت مالی مجله «مکتب اسلام» بود و به علت حضور در این هیئت و سفرهایی که همراه دوستان دیگر به قم می‌کرد، شخصاً دیدارهای مکرری با او داشتم. در همین دیدارها و گفتگوها بود که او به من خبر می‌داد که آیت‌الله کمره‌ای در روزهای جمعه در منزل او درس تفسیر قرآن یا جلسه شرح نهج البلاغه دارد. البته این جلسه عام نبود، بلکه صرفاً چند نفر از خواص در آن حضور می‌یافتند و می‌توانستند از افاضات آیت‌الله کمره‌ای بهره‌مند شوند.
پاتوق این جانب به تهران که می‌رسیدم، منزل حاج احمد آقا ابریشمچی برادر حاج موسی بود که با چند باب خانه فاصله، منزل او قرار داشت و من هر وقت به تهران می‌آمدم، همراه مرحوم حاج احمد آقا ابریشمچی به منزل مرحوم حاج موسی می‌رفتم. حاضرین با صبحانه ساده نان و پنیر و چایی پذیرایی می‌شدند و سپس آیت‌الله کمره‌ای افاضه می‌کردند و حضار استفاده می‌کردند و بهره می‌گرفتند. از جمله کسانی که من شاهد بودم در این جلسه همیشه حضور داشت، آیت‌الله سید محمود طالقانی بود که با تواضع ذاتی و ادب ویژه در کنار آیت‌الله کمره‌ای می‌نشست و با دقت به بیانات ایشان گوش می‌داد و البته گاهی هم طبق روش حوزوی، جملاتی در نقد یا تأیید آیت‌الله کمره‌ای بیان می‌کرد، اما در کل سکوت مطلق بود و فقط گوش می‌داد.
البته آیت‌الله طالقانی در همان برهه خود درس تفسیر قرآن در مسجد هدایت داشت ولی از تلمذ و افزودن علم و آموختن مسائل جدید از «افواه الرجال» ابایی نداشت و متواضعانه در جلسه‌ای که ناطقش آیت‌الله کمره‌ای بود شرکت می‌کرد که نکته قابل تأملی است. به خاطر دارم در این مجلس، آیت‌الله کمره‌ای چندین جلسه درباره آفرینش آسمان و زمین و خلقت موجودات گوناگون با استناد به مطالب نهج البلاغه بیاناتی را عنوان کرد که بسیار جالب و قابل استفاده بود و البته بعضی از آن مطالب، بعدها در تألیفات ایشان نقل شده که در این کتاب هم مورد اشاره قرار گرفته است.
خوب به خاطر دارم که در یکی از جلسات، آیت‌الله کمره‌ای درباره منشأ و علت تکاثر و ثروت‌اندوزی از دیدگاه امام علی علیه السلام و مفاسد حاصله آن در جامعه بشری مطالبی را بیان کرد و از مسئله فقر و غنا صحبت کرد و توضیحات ارزشمندی درباره مفاسد ثروت‌اندوزی بیان داشت. آن مرحوم بر این فرمایش حضرت علی علیه السلام تکیه داشت که جمع‌آوری ثروت توسط عده‌ای، بالضروره موجب فقر و بدبختی در میان افراد دیگر جامعه می‌گردد و تکیه کلامش هم این جمله حضرت علی علیه السلام بود که «ما رایت نعمة موفورة الّا و لدیه حق مضیع» در هیچ کجا ثروت انباشته‌ای ندیدم مگر اینکه در کنار آن حق دیگری پایمال شده و ضایع شده است.
در مطرح شدن این قبیل مسائل، آیت‌الله طالقانی هم به عنوان مؤید، به آیات و روایات مرتبط دیگر اشاره می‌کرد که در این زمینه وارد شده است.
***
... این جلسه هفتگی تقریباً خصوصی، سالیان درازی ادامه داشت و سرانجام با پیش آمدن مسائل خاص در جامعه و پیدایش آشوب و اخلال، جلسه علمی ـ فرهنگی آیت‌الله کمره‌ای در منزل حاج موسی تعطیل شد. از غرایب روزگار آنکه در این جلسه که ذکرش گذشته دو تن از فرزندان حاج موسی ابریشمچی به نام‌های مهدی و حسین ابریشمچی که نوجوانانی ساکت و آرام بودند، حضور می‌یافتند و در پذیرایی و آوردن چایی و اداره امور صبحانه فعال بودند. می‌دانیم که بعدها آن دو، روی انگیزه‌های دینی به یک جمعیت یا سازمان اسلامی که شعار جهاد فی سبیل الله می‌داد! پیوستند و در کنار آن سازمان به تدریج از راه راست منحرف شده و در واقع به راه کج رفتند. حسین و مهدی ابریشمچی، با قرار گرفتن در کادر رهبری سازمان مجاهدین و آنچه بعدها از این دو نفر روی داد مصداق واقعی آیه شریفه‌ای شدند که نشان می‌داد سال‌ها تلمذ در محضر قرآن و نهج البلاغه با حضور آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای و آیت‌الله طالقانی آن‌ها را سودی نبخشیده است: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا».
اما در جریانات نهضت امام خمینی، آیت‌الله کمره‌ای به عنوان دوست دیرین و هم‌درس و هم‌مباحثه روزگار جوانی که سال‌ها با هم مباحثه کرده بودند، حضوری کاملاً چشمگیر داشت و با اینکه به سنین کهولت و پیری رسیده بود، حتی در تظاهرات خیابانی پیشاپیش جمعیت حرکت می‌کرد و در نمازهای اقامه شده هم امامت را بر عهده داشت. این نشان می‌داد که ایشان همچنان در راه امام علی علیه السلام گام برمی‌دارد و از نهج البلاغه آموخته است که در چه مسیری حرکت کند.
اما افسانه اخیر شبکه بی ‌بی سی خبیث در نشر این شایعه که «آیت‌الله کمره‌ای از سوی امام خمینی به آمریکایی‌ها پیغام داده که منافع آنها در خطر نخواهد افتاد» بی‌تردید کذب محض است و دروغ خالص؛ زیرا:
اولاً در دورۀ حصر خانگی امام در قیطریه تهران، ایشان ممنوع الملاقات بود و آیت‌الله کمره‌ای نمی‌توانست به دیدار ایشان برود و حامل پیامی باشد.
ثانیاً آیت‌الله کمره‌ای چه ارتباطی می‌توانست با سفارت آمریکا داشته باشد؟
و ثالثاً موضع‌گیری امام خمینی در قبال شیطان بزرگ، از آغاز تا رحلت نشان می‌دهد که منافع نامشروع آمریکا در ایران همچنان در خطر خواهد بود.
در پایان انتظار و پیشنهاد آن است که جناب آقای دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی (ایّده الله تعالی) همراه چند نفر از دوستان علاقه‌مند، مجموعه کامل آثار علامه بزرگوار آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای را با ویراستی جدید، آماده نشر سازند و به طور تک جلدی یا مجموعه‌ای چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند که بی‌تردید پاداشی نیکو عندالله خواهد داشت. و ما التوفیق الا من عنده
سید‌هادی خسروشاهی
حوزه علمیه قم: مرداد ماه 1395

وظیفة هر ایرانی شرکت در انتخابات است ...

باسمه تعالی شأنه

وظیفة هر ایرانی دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران، شرکت در انتخابات و انتخاب فردی است که به آخرت خود بیندیشد؛ صادقانه به اسلام و ایران خدمت کند؛ امید به فردای بهتر را در دلها برویاند؛ فرمان حضرت امیرالمؤمنین  امام علی علیه السلام به مالک اشتر را نصب العین خود قرار دهد؛ از ظلم بپرهیزد؛ عدالت را بگستراند؛ و جویای وحدت اسلامی؛ صلح و امنیت جهان بر پایه فرامین حضرت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) باشد.

کامیار صداقت ثمرحسینی

15 شعبان المعظم 1438 قمری

گزارش کتاب در روزنامه اطلاعات : در احوال و انديشه‌هاي آيت‌الله علامه حاج ميرزاخليل كمره‌اي  

در احوال و انديشه‌هاي آيت‌الله علامه حاج ميرزاخليل كمره‌اي
براساس خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمين ناصرالدين كمره‌اي

كاميار صداقت ثمرحسيني

نشر فرهنگ مشرق‌زمين
چاپ اول: 1395
232ص ـ 22هزار تومان

كتاب حاضر كه چهارمين مجلد از مجموعه هفتادمين سالگرد تأسيس دارالتقريب و اولين گام در نگارش تاريخ ‌شفاهي طلايه‌داران وحدت اسلامي است، به تبيين احوال و شخصيت و آثار انديشه‌هاي مرحوم آيت‌الله علامه حاج ميرزاخليل كمره‌اي مي‌پردازد و در اصل، تك‌نگار ماندگاري است كه در خصوص يكي از بزرگمردان عرصه فكر و قلم و بيان ايران، به تبيين و ايضاح‌هايي ارزشمند دست زده است.
سيدهادي خسروشاهي در مقدمه‌اي بر اين كتاب آورده است:

«آيت‌الله كمره‌اي را بايد از نخستين چهره‌هاي برجسته حوزه علميه قم در اوان تأسيس و شكل‌گيري به‌شمار آورد، هم در ساحت طلبگي كه با حضور دانش‌طلبانه‌اش در شكل‌گيري و تثبيت حوزه علميه قم مؤثر افتاده است، هم در ساحت بسط و اشاعه علوم عقلي و فلسفه با مداومت بر دروس معقول كه چندين سال مباحثه «اسفاراربعه» همگام با امام خميني نشانگر آن است، هم در ساحت روشنگري‌هاي ديني با نوشتن كتابها و مقالات سودمند، به گونه‌اي كه از ايشان مي‌توان با عنوان يكي از عالمان كثيرالتأليف ياد كرد و هم در ساحت انديشه وحدت اسلامي، با اقدامات عملي‌اش در اين حوزه، با قلم و قدمهايي كه در اين عرصه به حركت درآورد و نام خودش را بر بلنداي اين عرصه تعيين‌كننده ثبت و حك كرد.
تأمل در تلاش‌هاي بي‌پايان آن مرد الهي حكايتگر سلوك‌هاي سالكي است كه براي رسيدن به قله‌هاي حقيقت از هيچ تلاشي باز نمي‌ايستد. به همين جهت او را پيوسته در حال حركت مي‌بينيم. از منزلي به منزلي و از موقفي به موقفي. بي‌جهت نيست كه زماني او را در خوانسار مي‌بينيم كه مجدانه به تحصيل مشغول است، زماني ديگر او را در اراك مي‌يابيم كه همراه اعلام و بزرگاني چون امام خميني حوزه علمي آن سامان را با حضورشان در گرد شمع وجودي آيت‌الله شيخ عبدالكريم حائري‌يزدي تثبيت مي‌كنند و سپس او را در قم مي‌يابيم كه همراه با آيت‌الله شيخ عبدالكريم حائري‌يزدي تن به مهاجرت مي‌دهند و نخستين سنگ‌بناي علمي حوزه علميه قم را به نام خود ثبت مي‌كنند. ادامه زندگي آن مرحوم، همچون بخشهاي نخستش مملو از شور و شوق و عشق و ايمان و حركت و سير و صعود است.
اگر كسي در بخشهاي آغازين و پاياني زندگي آيت‌الله كمره‌اي تأمل كند، خواهد ديد كه او به سان «مجاهد في‌سبيل‌الله» دمي نياسوده است و پيوسته در حال جوش و خروش و حركت و تكاپو بوده است و وجودش چونان شمعي پرفروغ منبع و معدني از نور ديده مي‌شود كه مشتاقان و دوستداران دين و مكتب را سيراب مي‌كند.»

روزنامه اطلاعات: تاريخ خبر:  سه‌شنبه 19 ارديبهشت ماه 1396- 12 شعبان 1438ـ 9 مه 2017ـ شماره 26714

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\05\05-08\19-58-12.htm&storytitle=%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%8A%20%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8

بزرگداشت اندیشمند عرصه دین مرحوم آیت‌الله علامه خلیل کمره‌ای (ره)

 

روزنامه اطلاعات - دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
 
 
از راست به چپ:
دکتر منوچهر صدوقی سها؛ کامیار صداقت ثمرحسینی؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی؛ آیت‌الله سید هادی خسروشاهی؛ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ناصرالدین کمره‌ای؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی اصغر اوحدی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رازینی

نشست علمی صلح، کلیدامنیت جهان با نگاهی به زندگی و اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله علامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای(ره) با حضور پژوهشگران و اندیشمندان عرصه دین مانند دکتر مهدی محقق، دکتر مهدی گلشنی و استاد سید‌هادی خسروشاهی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد .
به گزارش خبرنگار ما، دکتر مهدی محقق در سخنانی گفت: بیش از چند روز از جراحی چشمم نمی‌گذرد و قاعدتاً نباید از منزل بیرون می‌آمدم، اما به دلیل ارادتی که به مرحوم آیت‌الله کمره‌ای داشته، بر خود لازم دانستم که در مجلس بزرگداشت ایشان حضور داشته باشم.
وی افزود: مرحوم آیت‌الله کمره‌ای از دانشمندان کم‌نظیر زمان ما بودند. من در دورانی در تهران تحصیل کردم که دانشمندان فراوانی در آن حضور داشتند که تدریجاً از تعداد آن‌ها کم شد.
دکتر محقق ادامه داد: اولین استادی‌ که من شاگرد ایشان بودم، مرحوم آشتیانی بودند که در مدرسه سپهسالار قدیم تدریس می‌کردند. در کنار ایشان بزرگانی همچون آقا میرزا الهی قمشه‌ای و مرحوم میرزا تبریزی خیابانی تدریس می‌کردند که تعداد این بزرگان در مدرسه سپهسالار قدیم شاید از ۱۰ نفر بیشتر نبود.
وی با اشاره به کتاب عنصر شجاعت مرحوم آیت‌الله کمره‌ای، گفت: این کتاب را مرحوم پدرم داشتند و در سخنرانی‌های خود از آن استفاده می‌کردند. همت آیت‌الله کمره‌ای(ره) در راستای تقریب مذاهب اسلامی بود و در کنگره شیخ طوسی که به همت آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در مشهد برگزار شد، یکی از افراد مهمی که حضور داشتند، مرحوم آیت‌الله کمره‌ای بودند که به جهت هدفشان یعنی تقریب مذاهب سخنان خود را با این جمله شروع کردند که مگر «سنّی» آن نیست که بر سنت پیغمبر باشد و ما شیعیان هم، همه بر سنت پیغمبر هستیم.
وی ادامه داد: آیت‌الله کمره‌ای در حقیقت با این جمله توجه مستمعین را به خود جلب کردند که ما هیچ اختلاف ماهوی با هم نداریم و باید تلاش کنیم تا اختلافات را از پیش برداریم.
این پژوهشگر برجسته با بیان این‌که بزرگان دین در ادوار مختلف تلاش داشتند تا بین مذاهب آشتی ایجاد کنند، گفت: دانشمندان زیادی مانند شیخ طوسی با نوشتن کتاب‌ها سعی کردند تا این آشتی را ایجاد کنند باید افرادی با مطالعه درباره زندگی آیت‌الله کمره‌ای شرح احوال این اندیشمندان را بنویسند، تا با گذشت دو، سه نسل از آنان، این بزرگان فراموش نشوند. در این زمینه باید طلبه‌های جوان تشویق شوند تا افکار گذشتگان را برای آیندگان مکتوب کنند تا روش علمی و عملی آنان مکتوب شود.
دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم در سخنانی با تأکید بر جایگاه مرحوم آیت‌الله کمره‌ای، گفت: برخی پدیده‌ها به دلیل شدت دلالت‌گری و لایه‌های عظیم معنایی درون آنها باید مجدداً خوانده شوند. علماء، اندیشمندان و فرهیختگان از این دسته‌اند و مرحوم آیت‌الله کمره‌ای که ما امروز بر خوان فرهنگ و معنویت ایشان نشسته‌ایم از جمله این افراد است.
وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله کمره‌ای به عنوان انسانی که در همه عصرها برای همه نسل‌ها سخن‌نو دارد، افزود: جهان بیرون انسان‌ها را جهان درون آنان می‌سازد و ما همان انسان‌ها همان قدر که جهان درون خود را ساخته‌ایم، می‌توانیم جهان بیرون‌مان را بسازیم.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی خاطرنشان کرد: ما اگر با درون خود صلح کرده‌ایم، می‌توانیم در جهان بیرون هم صلح ایجاد کنیم. گروه تروریستی داعش هم به دلیل جهنم درونی خود، دنیای اطراف خود را به جهنم تبدیل می‌کند.
وی تأکید کرد: اما امام خمینی(ره)، انقلاب ما که انقلاب رحمت است را بدون سلاح، قتل و خشونت رهبری کرد. ایرانی همواره به دنبال حقیقت گرایی است و به همین دلیل به دنبال حقیقت مطلق یعنی دین مبین اسلام رفته و همواره صلح را بر خشونت و تجاوز ترجیح می‌دهد.
آیت‌الله حاج شیخ محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه، با بیان اینکه زبان من از سخن گفتن درباره آیت‌الله کمره‌ای قاصر است، گفت: متاسفانه هنوز شخصیت ایشان در عرصه‌ جامعه اسلامی گمنام است ،آثار علمی و اجتماعی گران‌سنگی از ایشان برجای مانده است و من امیدوارم این آثار به وسیله پژوهشگران شایسته و به شکل مناسبی برای بهره‌برداری اهل نظر عرضه شود .
وی ادامه داد: یکی از مباحث مورد توجه آیت‌الله کمره‌ای این بودکه اسلام نظامی است که توانایی برقراری یک جامعه واحد را در خود دارد.آیت‌الله اراکی افزود: اسلام به دنبال نهاد اجتماعی واحدی است که اگر ادعا کنیم این موضوع بزرگترین آرزوی جهان اسلام بوده است، ادعای گزافی نداشته‌ایم. کما این که قرآن کریم هم تأکید دارد که هدف انبیاء ایجاد جامعه‌ای واحد مبتنی بر عدل و برادری است.
وی گفت: در چنین جامعه‌ای پراکندگی ممنوع است و مصلحان جهان اسلام هم در دو قرن اخیر بر پیام وحدت تأکید دارند و معتقدند که تنها راه برون رفت جوامع بشر از مشکلات، رسیدن به وحدت است.
آیت‌الله اراکی تأکید کرد: یکپارچگی چنین نظامی الزاماً به این معنا نیست که در همه ریشه‌های اعتقادی، اتحاد نظری وجود داشته باشد ولی بشر می‌تواند با یک نظام واحد نسبت به مدیریت شئون خود به اجماع برسد هر چند تفاوت نظر وجود داشته باشد .
وی افزود: ما می‌توانیم نظام اسلامی خودمان را به نحوی عرضه کنیم که محل اجماع همه اندیشمندان و همه کسانی باشد که دغدغه فضیلت دارند.
آیت‌الله اراکی با تأکید بر این که اسلام، اندیشه‌های خود را با هیچ اندیشه‌ای که در راستای وحدت و صلح باشد، در تضاد نمی‌بیند، گفت: پدرم برای اولین بار مرا با شخصیت آیت‌الله کمره‌ای آشنا کرد. اقدامات ایشان در سطح بین‌المللی بسیار اثرگذار بود. آیت‌الله کمره‌ای در همه عرصه‌های علوم تخصصی اسلامی مانند فقه، اصول و فلسفه قلم زده و آثار علمی ارزشمندی از خود برجای گذاشته است.دکتر صدوقی ‌سها، نویسنده و پژوهشگر هم در ادامه با ذکر خاطراتی از مواجه خود با مرحوم آیت‌الله کمره‌ای، گفت: مرحوم آیت‌الله کمره‌ای، دریایی برای سلیقه‌های مختلف بود که ما باید جام کوچکی برداریم و از وجودشان بهره‌مند شویم.
وی افزود: ما امروز در همه دانشگاه‌ها می‌بینیم که عرفان و تصوف به‌عنوان مترادف یکدیگر استفاده می‌شوند در حالی که یافته‌های ما نشان می‌دهد هر یک مقوله‌های جداگانه‌ای است و عرفان حقه اهل بیت نزد مرحوم آیت‌الله کمره‌ای دیده می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ناصرالدین کمره ای ، فرزند آیت الله علامه کمره ا ی هم در این مراسم به بیان تاریخچه ای ‌از زندگانی پدر پرداخت وگفت:آیت الله در سن ۱۰سالگی با اجازه والدینش برای تحصیل به خمین و سپس خوانسار کوچ کرد و چند سال علوم ادبی و مقدمات عربی را نزد ملامحمد بیدهندی و سپس نزد حاج‌سیدعلی اکبر بیدهندی و آقا سیداحمد جاده‌ای طی کردودر سال۱۲۹۸ شمسی در سن ۲۰سالگی به اراک رفته و نزد آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و دیگر اساتید فقه واصول فلسفه الهی را آموخت.
وی افزود:ایشان در دوران تحصیلات در اراک با تنگدستی مادی دست و پنجه نرم می‌کرد و در یکی از روزها غذائی نداشت تا سد جوع کند، تصمیم گرفت آن روزرا روزه بگیرد، فردای آن روز هم تا شب کاملاً گرسنه بودوتا بیش از دو روز کاملاً گرسنه بود، نزدیک سحر در خواب می‌بیند پدرش با مقداری نان و پنیر و مواد خوراکی برای دیدار فرزندش به اراک می‌آید، بعد از اذان صبح در حال خواب و بیداری صدای پدررا می‌شنود ،درب حجره را باز می‌کند با تعجب پدرش پشت در بود. پدر می‌فهمد که بیش از ۵۰ ساعت غذایی گیر فرزندش نیامده است.
آیت‌الله کمره‌ای تا سال۱۲۹۹ شمسی در اراک ساکن بوده و پس از مهاجرت استاد مرحومش آیت‌الله العظمی حائری به قم، شاگردان ایشان هم به قم می آیندو ۱۵ سال تمام در قم درس خارج فقه و اصول را چند دوره نزد استاد بزرگوارش می‌خواند.ایشان از حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج میرزاحسینی نائینی و آیت‌الله العظمی میرسیدعلی یثربی کاشانی استفاده فراوان بردو رشته معقول ، ریاضیات ، فسلفه و حکمت را نزد استاد عالیقدر حاج میرزا علی‌اکبر یزدی معروف به حکیم تلمذ کردو کتاب اسفار ملاصدرا و مقداری ادبیات فارسی راهم نزد آیت‌الله العظمی رفیعی قزوینی و علم حدیث را نزد آیت‌الله شیخ محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی و حاج شیخ عباس قمی و آیت‌الله العظمی سیدمحسن جبل عاملی و آیت‌الله حاج شیخ‌آقا بزرگ طهرانی و اخلاق و عرفان را نزد آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی تکمیل نمودند و با حضرت آیت‌الله العظمی نجفی مرعشی هم مدتی مباحثه و مذاکره داشتند.
فرزند آیت الله کمر ه ای با اشاره به شاگردان پدر گفت : مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، آیت‌الله سید ابراهیم خوئی، آیت‌الله شیخ عبدالصمد خوئی، آیت‌الله حاج سیدمحمدحسن جزائری، آیت‌الله یحیی طالقانی و آیت‌الله حاج سید کاظم گلپایگانی و آیت‌الله سیدمصطفی کاشفی خوانساری ازجمله شاگردان پدر من بودند.وی افزود:تعدادی از دانشمندان به من گفتند پدر شما ۱۰۰سال آینده را می‌دیدو درباره آن فکر می‌کرده و همچنان که مشهود بود خداوند حافظه‌ای بسیار قوی و استعداد فوق‌العاده‌ای به ایشان داده بود که نتیجه آن تالیفات متعدد است که تعداد آنها به ۷۵ جلد می رسد که از جهت حجم بعضی مفصل و بعضی متوسط و بعضا هم مختصر هستند .
فرزند آیت الله کمر ه ای با اشاره به اینکه کتاب‌های پدرش پیرامون ۴موضوع اصلی درس های دعوت پیامبر اکرم(ص)، قرآن مجید ،خانه کعبه و مسجد‌الحرام و چهارده معصوم است افزود:برای نمونه ایشان ۷ جلد کتاب با عنوان عنصر شجاعت، ۴۰۰۰ صفحه تحقیق علمی عمیق درباره امام حسین(ع) و یارانش و ۸۵۰صفحه درباره سلمان فارسی تحریر کرده است .
وی با اعلام این که یکی از بزرگترین اهداف آ‌یت‌الله کمره‌ای تقریب و اتحاد بین شیعیان و اهل تسنن بود و در این راه زحمات فراوان کشیدند،افزود:ایشان در سال ۱۳۳۸ در کنگره اسلامی اردن شرکت کردند و بعد از پایان مجلس به همراهان گفتند امروز وظیفه ما سفر به قاهره برای تشکر از فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت است. پس از اختلاف نظربا برخی از همراهان درپی تماس تلفنی به حضرت‌ آ‌یت‌الله العظمی بروجردی و تایید موکد معظم له ،همراه آیت‌الله طالقانی ، آیت‌الله کاشانی و آیت الله ‌خوانساری به مصر رفتند و سه بار با شیخ شلتوت و مدرسین الازهر ملاقات کردند وطبق دستور آیت‌الله العظمی بروجردی‌، علامه شیخ شلتوت به ایران دعوت شدند که متأسفانه با فوت ایشان این دعوت به سرانجام نرسید.
فرزند آیت الله کمر ه ای اضافه کرد:در سال۱۳۴۸ به دعوت حجت‌الاسلام آقای واعظ ‌زاده خراسانی در کنگره بزرگداشت هزاره شیخ طوسی در مشهد شرکت کردندو درروز اول جلسه به دعوت رئیس جلسه ،آقای علّا‌ل فاسی یکی از شخصیت‌های علمی مشهور کشور مغرب بودند سخنرانی کرد، نزدیک ظهر پدر به آقای علال فاسی گفت جلسه را برای نماز جمعه تعطیل کنید‌،
آقای علال فوراً گفت :به اما متکم. نماز جمعه در سالن دانشگاه مشهدخوانده شد وهمه علماء اهل سنت به ایشان اقتداء کردند.وی افزود:مرحوم والد به مدت ۸سال با حضرت امام خمینی‌(ره) ‌هم درس بود وکتاب های فقه جواهر و اسفار ملاصدرای شیرازی را هم مباحثه بودند ،در نتیجه بین این دو بزرگوار دوستی و صمیمیتی فوق‌العاده بود به طوری که در مدت بیماری و بستری بودن پدر بیش از ده بار آقایان حجج‌اسلام امام جمارانی، توسلی ،محلاتی و حسن صانعی از طرف امام خمینی از ایشان عیادت کردند.
فرزند آیت الله کمر ه ای در پایان گفت: با پیشنهاد دکتر صداقت حسینی و با زحمات فوق‌العاده ایشان کتاب خاطرات خودم از مرحوم والد رابه صورت کتاب درآورم که به حمدالله این کتاب چاپ و منتشر شده است.
در پایان با اهدای لوح یادبودی به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ ناصرالدین کمره‌ای از مقام مرحوم آیت‌الله حاج شیخ خلیل کمره‌ای‌(ره) تقدیر شد.

نشست علمی صلح کلید امنیت جهان در پرتو پیام رسول خدا (ص)

 

روزنامه اطلاعات

http://www.ettelaat.com/mobile/?p=30480&device=phone

حوزه نيوز

http://hawzahnews.com/detail/News/415024

خبرگزاري جمهوري اسلامي

http://www.irna.ir/fa/News/82519619/

خبرگزاري شبستان

http://shabestan.ir/detail/News/627082

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

http://www.taghrib.org/farsi/pages/news.php?nid=2554

مهر نيوز

http://www.mehrnews.com/news/3972352/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

خبرگزاري تسنيم

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/17/1400435/%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%DA%A9%D9%85%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85%DB%80-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

خبرگزاري تقريب

http://www.taghribnews.com/vglepf8wxjh8pe2..9jjbibrz.html

خبرگزاري رسا

http://www.rasanews.ir/detail/News/496315/81

خبرگزاري قرآن

http://iqna.ir/fa/news/3597058/%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B4%D8%B1