معرفي چند پايان نامه در خصوص انديشه هاي شهيد مطهري ره
مرکز اطلاع رساني و کتابخانه مرکزي دانشگاه فردوسي
مرتب شده بر اساس:
عنوان
تعداد يافته : ۳
عنوان
بررسي تطبيقي مسئله جبر و اختيار در فلسفه اسپينوزا و استاد مطهري
پديدآور اصلى
رسولي، زهرا
موضوع
جبر و اختيار // مطهري، مرتضي، ۱۲۹۹-۱۳۵۸ // اسپينوزا، بنديکتوس دو // باروخ اسپينوزا // فلسفه غرب // فلسفه اسلامي // بررسي تطبيقي
شرح
کتابنامه // بحث جبر و اختيار از مباحث نادر فلسفي است که قدمتي به قدمت انديشه بشري دارد۰ در اين نوشتار به بررسي اين مسئله از ديدگاه دو فيلسوف بزرگ استاد مطهري و باروخ اسپينوزا پرداخته شده است که هدف آن بيان آراء دو فيلسوف در اين زمينه و روشن کردن نقاط مشترک و نقاط اختلاف ديدگاه آنان است۰ اين نوشتار شامل سه فصل به اين شرح ميباشد: ابتدا فصلي به واژهشناسي اختصاص داده شده است۰ فصل دوم مربوط به بحث اراده الهي ميباشد و به اين مطلب ميپردازد که آيا خداوند داراي اراده است يا نه؟ در صورت داشتن اراده آيا اراده او مطلق و آزاد است يا نه؟ و ۰۰۰ و فصل سوم به بحث درباره اختيار انسان ميپردازد که اولا منظور دو فيلسوف از اختيار انسان چيست؟ و آيا انسان واقعا مختار است و اين حس اختيار داشتن در او بديهي است يا اينکه نتيجه جهل و غفلت او از علل و عوامل موثر بر افعالش ميباشد؟ در خاتمه نکات مشابه و متفاوت ديدگاه دو فيلسوف بيان ميشود۰
تاريخ اثر
۱۳۸۵
مشخصه ظاهرى
و، ۲۹۵ص.
شماره بازيابى
۷۵
نوع
پايان نامه
زبان اثر
فارسي
عنوان
عقل و ايمان از ديدگاه شهيد مطهري و کرکه گور
پديدآور اصلى
ساجدي، طوبي
موضوع
مطهري، مرتضي، ۱۲۹۹-۱۳۵۸ // کييرکگور، سورن آبو // فلسفه اسلامي // فلسفه غرب // عقل // ايمان
شرح
کتابنامه // عقل و ايمان دو وديعه الهي براي پربار ساختن حيات انسانهاست که بيان رابطه آن دو با يکديگر پراهميت است۰ سورن کرکه گور متفکر دانمارکي در بيان اين رابطه ايمان را نه تنها عقل گريز بلکه عقل ستيز ميداند، به عقيده او ايمان جهش و خطر کردن است که فقط با انتخاب فرد مومن عملي ميشود و نه تنها استدلالهاي عقلي نميتواند آن را تاييد کند، بلکه چنين استدلال عيني و شواهد کافي ارزش ايمان را ميکاهد، زيرا آن را از يک پارادوکس و يک تصميم بزرگ غير قابل درک به يک امر عادي بدل ميسازد۰ بنابراين او به نوعي ايمان عارفانه و عاشقانه نظر دارد که به نظر ميرسد ناخودآگاه و بر خلاف نظريهاش از استدلال عقلاني بيبهره نيست۰ به عقيده استاد شهيد مرتضي مطهري متفکر برجسته اسلامي، عقل و ايمان جدايي ناپذيرند و نه تنها زندگي معنوي انسان بدون هر يک از آنها کامل نيست بلکه هر يک از آن دو نيز بدون ديگري به نهايت کمال خود نخواهد رسيد۰ زيرا ايمان بدون عقل را زنجير دانستهاند که ميتواند از انسان موجودي بياراده و خطرناک و آلت دست شيادان بسازد، و عقل بدون ايمان را ناممکن و ابزار هواي نفس دانستهاند۰
تاريخ اثر
۱۳۸۵
مشخصه ظاهرى
ي، ۱۸۲ص.
شماره بازيابى
۷۳
نوع
پايان نامه
زبان اثر
فارسي
عنوان
مساله شر از ديدگاه شهيد مرتضي مطهري و الوين پلنتينگا
پديدآور اصلى
امينيمشهدي، سمانه
موضوع
خدا // دين // فلسفه اسلامي // شر // عدل الهي // مطهري، مرتضي، ۱۲۹۹-۱۳۵۸ // پلنتينگا، الوين
شرح
کتابنامه // بيشک جهان ما پيچيده از شرور اخلاقي و طبيعي است و در يک معناي کلي ميتوان گفت که شر وجود دارد۰ متفکران و فيلسوفان مسلمان و مغرب زمين هر يک به نوعي به بررسي موضوع شر و ارتباط آن با مباحث الهيات پرداختهاند۰ تاريخچه اين مساله در مغرب زمين به يونانيها باز ميگردد۰ آنجا که براهين ذوحديني را براي طرح انتقادات خود مطرح کردند۰ اصل ادعاي منتقدان اين است که اگر خداوند قدرتي نامحدود دارد بايد بتواند همه شرور را از ميان بردارد، اما شرور وجود دارد، بنابراين يا او خيرخواه محض نيست و يا داراي قدرت نامتناهي نيست۰ مساله شر، قرنها به عنوان دليلي قوي عليه اعتقاد توحيدي مطرح شده است۰ در مقابل متالهان نيز پاسخهايي را در دو بخش دفاعيات و تئوديسي در رد شبهات مطرح نمودهاند۰ الوين پلنتينگا در عصر حاضر در پاسخ به انتقادات مهم جي ال۰ مکي مبني بر ناسازگاري منطقي گزارههاي خدا وجود دارد و شر وجود دارد، پاسخ خود را به عنوان دفاع مبتني بر اختيار مطرح کرد۰ در عصر حاضر و در ميان فيلسوفان مسلمان معاصر نيز شهيد مطهري، عقائد خويش را پيرامون مساله شر و عدل الهي به نحو گستردهاي بيان کرده است۰ ايشان ضمن آنکه شر را امري عدمي دانسته، امري جدائي ناپذير از نظام عالم ميداند۰ در اين رساله پس از بيان آراء و عقائد فيلسوفان مغرب و مشرق زمين به ويژه دو فيلسوف خداشناس، استاد مطهري و پلنتينگا نکات اشتراک و افتراق عقائد آنان ارزيابي شده است۰
تاريخ اثر
۱۳۸۲
مشخصه ظاهرى
۱۳۸ص.
شماره بازيابى
۵۹
نوع
پايان نامه
زبان اثر
فارسي
Bottom of Form
کتابخانه مرکزي دانشگاه تربيت مدرس
مرتب شده بر اساس:
عنوان
تعداد يافته : ۵
عنوان
آزادي و واکنش دو انديشهگر احياء تفکر مذهبي در ايران معاصر (دکتر علي شريعتي و استاد مرتضي مطهري)
پديدآور اصلى
روشن، امير
موضوع
آزادي // علي شريعتي ۱۳۱۲-۱۳۵۶ // مرتضي مطهري ۱۲۹۹-۱۳۵۸ // آزاديخواهي // ايدئولوژي // امامت // تفکر ديني // ايران
شرح
کتابنامه
تاريخ اثر
۱۳۷۵
مشخصه ظاهرى
۲۹۷ص.
شماره بازيابى
۱۳۰۳
نوع
پايان نامه
عنوان
تربيت اخلاقي از نظر شهيد مطهري و ويليامجيمز
پديدآور اصلى
نصرتي نصرآبادي، نصرت
موضوع
تربيت اخلاقي // اخلاق اسلامي // مطهري، مرتضي، ۱۲۹۹-۱۳۵۸ // جيمز، ويليام، ۱۸۴۲-۱۹۱۰م. // تعليم و تربيت اسلامي // پراگماتيسم // اخلاق // تعليم و تربيت // نظريات فلسفي // نظريه آفرينش // ارزشها
شرح
کتابنامه
تاريخ اثر
۱۳۷۹
مشخصه ظاهرى
۱۹۳ص.
شماره بازيابى
۲۲۷۶
نوع
پايان نامه
عنوان
مفهوم عدالت اجتماعي نزد استاد مطهري و دکتر شريعتي (بررسي عوامل موثر در اختلاف راي آن دو)
پديدآور اصلى
صنعتجو، حميد
موضوع
مارکسيسم // شريعتي، علي ۱۳۱۲-۱۳۵۶ // عدالت اجتماعي // مطهري، مرتضي، ۱۲۹۹-۱۳۵۸
شرح
کتابنامه
تاريخ اثر
۱۳۷۴
مشخصه ظاهرى
۹۸ص.
شماره بازيابى
۱۲۱۹
نوع
پايان نامه
عنوان
مقايسه ديدگاههاي شهيد مطهري و لايب نيتس - فيلسوف آلماني - درباره عدلالهي
پديدآور اصلى
رضائي، مهين
موضوع
ديدگاه فلسفي // مطهري، مرتضي، ۱۲۹۹-۱۳۵۸ // جبر و اختيار // لايبنيتس، گوتفريد ويلهلم مون، ۱۶۴۶-۱۷۱۶م. // جبر و اختيار // عدالت // عدل (اصول دين) // خير و شر (اسلام) // قضا و قدر
شرح
کتابنامه
تاريخ اثر
۱۳۷۱
مشخصه ظاهرى
۲۷۵ص.
شماره بازيابى
۵۸۳
نوع
پايان نامه
عنوان
نقد تطبيقي نظريه فطرت (مرتضي مطهري) ونظريه نسبيتگراي پراگماتيسم جديد (ريچارد رورتي) در ماهيت انسان و پيامدهاي هر يک در اصول تعليم و تربيت
پديدآور اصلى
خوشخوئي، منصور
موضوع
فطرت // ادراک // تعليم و تربيت // مدينه فاضله // نظريه نسبيتگرايي پراگماتيسم جديد // مطهري، مرتضي، ۱۲۹۹-۱۳۵۸ // نو عملگرايي // رورتي، ريچارد، ۱۹۳۱- م.
شرح
کتابنامه // موضوع تعليم و تربيت انسان است.فلسفه عهدهدار تبيين نظري اين موضوع و تدوين اصول تربيتي است.دو طيف متعارض قائلين و منکران خصوصيات ثابت انساني در فلسفه بر سر مسئله انسان نظريهپردازي کردهاند.اين رساله از اين دو طيف، نظريه فطرت (مرتضي مطهري) و نظريه نو عملگرائي (ريچارد رورتي) را در موضوع انسانشناسي و به تبع آن اجمالا بصورت تطبيقي مورد مطالعه قرار داده و ضمن نقد متقابل و تحليل دو ديدگاه،اصول تعليم و تربيت که از هر يک به نظر مي رسيده،استنباط نموده است.بر طبق نظريه فطرت انسان موجودي است که ازادراکات و گرايشهاي فطري برخورداراست و با مهيا شدن شرايط محيط واراده شخصي فطريات او بروزنموده و درنتيجه رشد ميکند. از اين نظريه ده اصل زير استنباط شده است: ايجاد تصورات اوليه از طريق برخورد حسي و عيني، فعالکردن قوه خيال براي تجسم امور جزئي، فعالکردن عقل براي تصور معاني کلي، ذکر خداوند، علم آموزي، پرورش روح علمي، رشد دادن تفکر نقاد، برانگيختن توانمنديهاي خلاق، تقويت حس زيبايي جويي، تقويت فصيلتهاي اخلاقي، ريچارد رورتي انسان را طنزگراي آزاده اي معرفي ميکند که در پي خلق مدينه فاضله آزاده است. آرمان شهري که از طريق خود آفريني مستمر خويشتن و نقادي اجتماعي با کمک واژگان نهائي فرد در هر موقعيت و با روشي زيبائي شناسانه ساخته خواهد شد. در اين مسير اصول نه گانه: خود آفريني دائمي خويشتن، رشد دادن تفکر نقاد، تقويت حس زيبائيشناسي (شاعرانه) ايجاد نگرش اجتماعي، جهت دهي به وحدت جمعي، ايجاد نگرش احتمالي، اتخاذ رويه عمل گرايانه، غم خوار ديگران بودن و تساهل فرد را هدايت مي کندو در قسمت نقد متقابل ذيل شانزده نکته در سه قسمت انسانشناسي، معرفت شناسي و تعليم و تربيت، دو نظريه با يکديگر تطبيق داده شده و نظرات تحليلي محقق نيز به همراه آن به تقرير درآمده است. در نقد خصوصيات ثابت انساني درنظريه فطرت فرضيات سه گانه زير ارائه مي شود. ۱. استعداد شکل پذيري و تصوير ماهيت انساني براي فرد از لحاظ تنوع و تکثر حد و مرز نمي شناسد. ۲-شرايط زمان و محيط در شکل دهي ماهيت انسان و تصور فرد از خويشتن نقش اساسي دارد. ۳- انتخاب الگوي رفتاري بوسيله انسان و استمرار عملي بر آن در تکوين ماهيت او اهميت دارد.
تاريخ اثر
۱۳۸۲
مشخصه ظاهرى
۲۲۳ص.
شماره بازيابى
۲۹۶۰
نوع
پايان نامه
عبارت جستجو:
عنوان = [مطهري]
کتابخانه مرکزي دانشگاه شهيد بهشتي
مرتب شده بر اساس:
عنوان
تعداد يافته : ۲
عنوان
آزادي انديشه سياسي اسلام با توجه به آراء انديشمندان معاصر شيعه (امام خميني، علامه محمد حسين طباطبايي،استاد مرتضي مطهري)
پديدآور اصلى
فرامرزيان، عليرضا
موضوع
اسلام // انديشه سياسي // آزادي // مرتضي مطهري // محمد حسين طباطبايي // امام خميني
شرح
اين پايان نامه متعلق به دانشگاه تهران است.
تاريخ اثر
۱۳۷۸
مشخصه ظاهرى
۳۰۰ص.
شماره بازيابى
۱۷۶
نوع
پايان نامه
زبان اثر
فارسي
عنوان
آزادي بيان از ديدگاه اسلام و ليبرال دمکراسي با تاکيد بر انديشه هاي شهيد مطهري و جان استوارت ميل
پديدآور اصلى
مهدي نژاد، رضا
شرح
[
تاريخ اثر
۸۱
مشخصه ظاهرى
۱۳۹ص.
شماره بازيابى
۱۴۹
نوع
پايان نامه
زبان اثر
فارسي
شماره کتابشناسی ملی
:
م۸۴-۸۹۷۸
رده / شماره بازيابي
:
۵۱-۳۹۵۰
زبان اثر
:
فارسی
پدیدآور
:
ترکاشوند، علی اصغر
عنوان و نام پديدآور
:
بررسی اندیشههای فلسفی استاد مطهریپایاننامهپژوهشگر علی اصغر ترکاشوند؛ استاد راهنما احمد بهشتی؛ استاد مشاور مهدی نجفی افرا
محل اخذ مدرک
:
تهران
نام دانشگاه/ پژوهشگاه
:
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات، فلسفه و معارف اسلامی
سال اخذ مدرک
:
۱۳۸۲
مشخصات ظاهري
:
۱ ج.، (شماره گذاری گوناگون)
کتابنامه و واژه نامه
:
کتابنامه
شناسه های افزوده
:
بهشتی، احمد، استاد راهنما
نجفی افرا، مهدی، استاد مشاور
چکيده:
هدف پژوهش تبیین و بررسی مهمترین نکته نظرات و نوآوری های فلسفی استاد مطهری در مباحث مربوط به معرفت شناسی و هستی شناسی است روش پژوهش فیش برداری و کتابخانهای است نتیجه کلی: نکته سنجی های دقیق استاد در زمینه معرفت شناسی که نشان از استحکام معرفت شناسی اسلامی دارد به تصویر درآمده و معرفت شناسی غرب نیز با عنایت به کاستی های آن نقادی گردیده است و در مباحث هستی شناسی نیز ضمن تلاش جهت گرهگشایی از بعض مباحث فلسفی بسیاری از نوآوری های استاد دراین زمینه تبیین و بررسی گردیده است
شماره کتابشناسی ملی
:
م۸۵-۳۸۷۹۳
شماره بازیابی
:
۵۱-۱۸۹۲۹
پدیدآور
:
صادقی، مسعود.
عنوان و نام پديدآور
:
مباحث علوم قرآنی در آثار شیهد مطهری ( ره )[پایاننامه]/پژوهشگر مسعود صادقی ؛ استاد راهنما منصور پهلوان ؛ استاد مشاور مجید معارف.
مقطع و رشته تحصیلی
:
( کارشناسیارشد ) : الهیات.
محل اخذ مدرک
:
تهران
سال اخذ مدرک
:
، ۱۳۷۹.
نام دانشگاه/ پژوهشگاه
:
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده الهیات، فلسفه و معارف اسلامی.
مشخصات ظاهري
:
[ ۱۷۳ ] ورق.
يادداشت کلی
:
چکیده .
یاداشت کتابنامه و واژه نامه
:
کتابنامه : ص. ۱۶۹- ۱۷۳.
شناسه افزوده
:
پهلوان، منصور، استاد راهنما.
معارف، مجید، استاد مشاور.
متن چکيده:
هدف پژوهش : بررسی و تحیق پیرامون افکار شهید مطهری در باب علوم قرآنی می باشد. ورش نمونه گیری با استفاده از تمامی آثار مطهری و گزینش بعضی از سخنان استاد مطهری. روش پژوهش : تحقیق در آثار برجای مانده از آثار استاد شهید مرتضی مطهری ( ره ) . طرح پژوهش : تقسیم بندی علوم قرآنی به ۱۸ بخش در طی پژوهش و سپس توضیح کوتاه پیرامون هر بخش و آنگاه پرداختن به نظرات استاد شهید صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که در بسیاری از موارد استاد شیهد با زبانی شیوا و روان، علوم قرآنی را طرح کرده اند که مفید عوام و خواص بوده و به دلیل آنکه ایشان شخصیتی چند بعدی بوده اند نظرایات بکر نیز در میان آثار ایشان در باب علوم قرآنی مشاهده می شود.
شماره بازیابی
:
۵۱-۱۸۹۲۹
شماره کتابشناسی ملی
:
۴۱۵۵۸۰
پدیدآور
:
طیبی چوبری، احمد
عنوان و نام پديدآور
:
رابطه ایمان و عقلانیت از دیدگاه توماس آلویناس، سورن کییرکگور، ویلیام جیمز، علامه طباطبائی و استاد مرتضی مطهری[پایاننامه]امیرعباس علیزمانی استاد راهنماعلی الهبداشتی استاد مشاور
محل اخذ مدرک
:
قم
سال اخذ مدرک
:
۱۳۷۹
نام دانشگاه/ پژوهشگاه
:
دانشگاه قم، دانشکده علوم انسانی
مشخصات ظاهري
:
ص ۱۲۴
یاداشت کتابنامه و واژه نامه
:
دارد
شناسه افزوده
:
علیزمانی، امیرعباس، استاد راهنما
الهبداشتی، علی، استاد مشاور
متن چکيده
:
در این تحقیق علاوه بر اینکه بطور گذرا به تاریخچه بحث ایمان و عقلانیت در جهان غرب و جهان اسلام پرداخته شد دیدگاه پنج تن از متفکران اسلامی و مسیحی نیز تبیین گردید توماس آکویناس معتقد است که ایمان نوعی علم است لیکن علمی کمتر از معرفت و بالاتر از گمان چرا که متعلق ایمان امری غیر مشهود میباشد، پس ایمان بر شواهد ناقص مبتنی است و برای رفع این نقیصه، اراده انسان واسطه میشود و عقل را به پذیرش امور ایمانی وادار میکند سورن کی یرکگور معتقد است که معرفت عقلانی، معرفتی عرضی است و توان راه یافتن به ساحت والای "هست بودن" که ایمان از سنخ آن است را ندارد، از اینرو لازم است انسان ابتداآ به عجز خود واقف شود سپس چشم بسته و با جهش معنوی این امر خلاف عقل را که وجودی به نام "خدا هست" را بپذیرد و با او ارتباط برقرار کند نگاه ویلیام جیمز به ایمان مبتنی بر تفسیری است که وی از پراگماتیسم ارائه میدهد به این بیان که هر امری که آزمون پذیری در مورد آن ممکن بوده و دارای فائده عملی باشد به میزان این فائده از ارزش و اعتبار برخوردار است و ایمان هم از این قبیل است علامه طباطبائی عقل را به معنی ادراک و فهم کامل امور دانسته و برای ایمان جوهری معرفتی قائلند و بر این باورند که بین ایمان و عقلانیت رابطه مستحکمی برقرار است تا جائی که آوردهاند: "تنها برهان و استدلال است که میتواند ایجاد عقیده و ایمان بنماید" استاد مرتضی مطهری نیز معتقدند که معرفت و تسلیم دو رکن ایمان بوده و ضمن گوشزد نمودن به وسعت و عمق امور ایمانی و ماوراآالطبیعی بر این باورند که دشوار بودن راه سبب نمیشود که ساحت امور معنوی را از عقلیات مبرا نمائیم بلکه باید خود را مجهز نموده و با رعایت احتیاط، در این امور غور نمائیم و در فصل پایانی، قرآن کریم بعنوان حکم قرار گرفته و براساس آن نظریات مطرح شده را مورد ارزیابی قرار داده از مجموع آیات قرآن کریم در این باب استفاده میشود که: ایمان امری است اختیاری همراه با معرفت و علم که به حریم دل راه یافته و رفتار و منش آدمی را تحت تاثیر قرار میدهد
شماره کتابشناسی ملی
:
م۸۴-۱۹۲۲
رده / شماره بازيابي
:
۵۱-۸۹۲۷
زبان اثر
:
فارسی
پدیدآور
:
فتاحی نیسیانی، زینت
عنوان و نام پديدآور
:
علم و ادراک از نگاه علامه طباطبایی و استاد مطهریپایاننامهپژوهشگر زینت فتاحی نیسیانی؛ استاد راهنما انشاآالله رحمتی؛ استاد مشاور عزیزالله افشار
محل اخذ مدرک
:
تهران
نام دانشگاه/ پژوهشگاه
:
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
سال اخذ مدرک
:
۱۳۸۳
مشخصات ظاهري
:
۲۱۷ ورق
کتابنامه و واژه نامه
:
کتابنامه: ۲۱۷ - ۲۱۱ ورق
شناسه های افزوده
:
رحمتی، انشاآالله، استاد راهنما
افشار، عزیزالله، استاد مشاور
چکيده
:
هدف پژوهش بیان نظرات علامه طباطبائی و تقریرات استاد مطهری در مبحث علم و ادراک بعنوان جامع نظرات فلاسفه اسلامی و بررسی نقش این دو بزرگوار در تبیین معضلات معرفت شناسی و حل آن میباشد روش پژوهش کتابخانهای به همراه فیش برداری است طرح پژوهش: مه منظور جلوگیری از خلط مباحث علم و ادراک آن را در سه محور معرفت شناسی، وجود شناسی، و روانشناسی علم و ادراک مورد توجه قرار داده و در کنارآن نظرات فلسفه غرب هم مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته است نتیجه گیری: باتوجه به نکته سنجی و دقت، ایشان در خصوص مسائل معرفت شناسی، به رئالیسم و مطابقت علم با واقع بر مبنای علوم حضوری قائلند و ماهیت علم را همانند ملاصدرا امری مجرد دانسته که با عالم متحد میگردد و در نحوه حصول علم به نقش ذهن و اهمیت مفاهیم کلی در حل مشکل شناخت اشاره میکنند که در ضمن فصول این پژوهش تشریح شده است
شماره کتابشناسی ملی
:
م۸۴-۸۸۴۵
رده / شماره بازيابي
:
۵۱-۳۸۷۱
زبان اثر
:
فارسی
پدیدآور
:
ملک زادگان، عذرا
عنوان و نام پديدآور
:
بازسازی اندیشه دینی از منظر اقبال و مطهریپایاننامهپژوهشگر عذرا ملک زادگان؛ استاد راهنما عباس همامی؛ استاد مشاور عزیزالله افشار کرمانی
محل اخذ مدرک
:
تهران
نام دانشگاه/ پژوهشگاه
:
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات، فلسفه و معارف اسلامی
سال اخذ مدرک
:
۱۳۸۱
مشخصات ظاهري
:
ز، ۲۰۳ ورق
کتابنامه و واژه نامه
:
کتابنامه: ۲۰۳ - ۱۹۸ ورق
شناسه های افزوده
:
همامی، عباس، استاد راهنما
افشار کرمانی، عزیزالله، استاد مشاور
چکيده
همواره یکی از دغدغههای اصلی دینداران این بوده که چگونه میتوان بین آموزههای دینی و تغییر و تحولات دانش بشری سازگاری ایجاد کرد - این امر آنان را واداشته که به احیاآ و بازسازی اندیشه دینی همت گمارند آنچه دراین تحقیق مورد بررسی قرار گرفته در واقع گرفته در واقع رفتن اقبال و مطهری به سوی ارائه راه حلهائی در زمینه آشتی بین عقل و وحی برمبنای ثابت بودن دین و فهم متغیر معرفت نسبت به آن است. آنان با نگرشی که نسبت به اصل اجتهاد در اسلام دارند، آنرا اصل پویایی میدانند که متناسب با فراوردههای دانش بشری به نیازهای انسان (مادی - معنوی) پاسخگو بوده و خواهد بود
بسم الله الرحمن الرحيم