همايش ابن‌خلدون و دنياي معاصر از سوي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با همكاري مؤسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني در روزهاي 23 و 24 ارديبهشت 1386 در تالار ابن‌خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد. در اين همايش 27 سخنران، مقالاتي را درباره ابعاد مختلف انديشه ابن خلدون و نسبت آنها با مسائل دنياي معاصر ارائه كردند. به گفته
دبير علمي اين همايش،  یکی از اهداف آن یافتن ابن خلدونی های ایرانی و تشکیل انجمنی براي ايشان بوده است.

 موسسه برگزار کننده 

 گزارش همایش ( 1 )  

 گزارش همایش ( 2 )

اهميت و ضرورت برپايي چنين همايش هايي بر اهل فن پوشيده نيست. اما ضمن تشکر و سپاس از زحمات برگزارکنندگان همايش، توجه به چند مشکل اساسي در برخي از مقالات ارائه شده لازم مي باشد:

Å ضعف  آگاهی از انديشه هاي  متفکران اسلامي نظير ابن خلدون،

Å عدم اطلاع دقیق و درست از دلالت های تمدنی در زبان مقدمه ابن خلدون [1]

Å عدم اتکا به متن اصلی مقدمه ابن خلدون ( و اتکا به ترجمه فارسی آن )

Å عدم شناخت کافی از شارحان اندیشه ابن خلدون در جهان اسلام،

معرفي لينک هاي مفيد در اين زمينه:

  ( معرفی برخی از پژوهش های مربوط به ابن خلدون در جهان عرب  )

پژوهش هایی درباره ابن خلدون به زبان فارسی

ابن خلدون در جهان عرب

وبلاگ تاریخ و تحقیق - بخش مقالات مربوط به ابن خلدون

 

  


[1] اصطلاحاتی چون ( ضرورة الوجود ) ، ( عوائد التوحش ) ، ( الشهوات البدنیة ) ، ( الملک الناقص ) و ... در زبان ابن خلدون برگرفته از متون فلسفه اسلامی و اصطلاحاتی چون  ( القهر ) ، ( التظالم ) ، ( کفالة الخلق )، ( الضروری / الحاجی / الکمالی ) و ... برگرفته از متون فقهی است که لوازم و تبعات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.به منظور شرح بیشتر ر. ک: حسن اسماعیل: 2007. الدلالات الحضاریة فی لغة المقدمة عند ابن خلدون،بیروت ( ط 1 ) دار الفارابی.، 566 صفحه.

توضيح : زمان لينک به صفحات سايت هاي ديگر ۱۰ / ۳ / ۱۳۸۶ مي باشد.